Реформування системи управління охороною праці
Прийняття Концепції реформування системи управління охороною праці в Україні та Плану заходів щодо її реалізації (розпорядження Кабміну від 12 грудня 2018 року № 989-р.) — подія 2018 року, якій приділена значна увага у звіті Держпраці. Адже Концепція визначила ключові проблеми у системі управління охороною праці (СУОП) та практичні шляхи їх розв’язання. Її мета полягає у створенні національної системи, яка запобігатиме виробничим ризикам, забезпечить право працівників на безпечні та здорові умови праці. Крім того, реалізація Концепції передбачає імплементацію норм Директиви 89/391/ЄС.
Реалізація Концепції дасть змогу:
- спростити законодавство щодо безпеки і гігієни праці;
- зменшити адміністративне і регуляторне навантаження на роботодавців;
- підвищити рівень захисту життя та здоров’я працівників;
- підвищити ефективність роботи інспекції праці;
- збільшити відповідальність роботодавців за належні умови праці та безпечне виробниче середовище;
- знизити рівень виробничого травматизму, аварій і професійних захворювань;
- поліпшити інвестиційний клімат в Україні.
Нормативно-правова робота у 2018 році
У минулому році Держпраці опрацьовано 47 проектів нормативно-правових актів, при цьому чинності набрало 26 проектів актів.
Скачайте Покажчик нормативно-правових актів з охорони праці 2019
З метою дерегуляції господарської діяльності у 2018 році розроблено:
1. Накази Мінсоцполітики, положення яких вже не містять вимог обов’язкової реєстрації відповідного обладнання в територіальних органах Держпраці:
- «Про затвердження Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» від 19.01.2018 № 62;
- «Про затвердження Правил охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» від 05.03.2018 № 333;
- «Про затвердження Правил охорони праці під час експлуатації навантажувачів» від 27.08.2018 № 1220.
2. Наказ Мінсоцполітики від 12.04.2018 № 507 «Про затвердження вимог до експертних організацій, які мають намір виконувати (виконують) експертизу стану охорони праці та безпеки промислового виробництва».
Внесено зміни до постанови Кабміну від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» (постанова Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 48). Постановою зменшено:
- перелік видів робіт підвищеної небезпеки (із 26 до 18);
- перелік видів машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (із 21 до 11) виконання/експлуатація, застосування яких вимагає отримання дозволу.
Скасовано необхідність отримання документів дозвільного характеру у сфері охорони праці на 18 видів робіт, машин, механізмів, устаткування.
Виконання робіт підвищеної небезпеки
- Дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки
- Наряд-допуск на виконання робіт підвищеної небезпеки
- Класифікація шкідливих і важких умов праці
- Чи можливий допуск до роботи без проходження навчання з охорони праці
- Присутність відповідального керівника робіт на об’єкті під час виконання робіт підвищеної небезпеки
Також у 2018 році імплементовано 6 директив ЄС:
- Директиву 2014/28/ЄС про гармонізацію законодавства держав-членів стосовно надання на ринку вибухових речовин цивільного призначення;
- Директиву 92/104/ЄС про мінімальні вимоги щодо поліпшення безпеки і захисту працівників на гірничодобувних підприємств з підземним і відкритим способами видобування;
- Директиву 90/270/ЄС про мінімальні вимоги безпеки та здоров’я при роботі з екранними пристроями;
- Директиву 89/656/ЄС про мінімальні вимоги до охорони здоров’я і безпеки при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочих місцях;
- Директиву 2014/68/ЄС про гармонізацію законодавства держав-членів щодо надання на ринку обладнання, що працює під тиском, як постанову Кабміну.
Частково імплементовано Директиву 89/391/ЄС про запровадження заходів із заохочення поліпшення охорони здоров’я та безпеки працівників на роботі. Продовжується робота з імплементації у національне законодавство ще 5 директив та регламентів ЄС.
Урядом затверджено:
- «Технічний регламент вибухових матеріалів промислового призначення» (постанова Кабміну від 03.10.2018 № 802);
- «Технічний регламент обладнання, що працює під тиском» (постанова Кабміну від 16.01.2019 № 27);
- «Технічний регламент канатних доріг» (затверджений на засіданні Уряду від 6 лютого 2019 року).
Щоб дізнатися, скільки дозволів, актів, свідоцтв тощо видала Держпраці у минулому році, завантажте інфографіку:
Завдання на 2019 рік
Держпраці визначила такі першочергові завдання на 2019 рік:
1. Продовження роботи щодо проведення заходів, у зокрема і превентивних, спрямованих на:
- детінізацію зайнятості та доходів населення;
- підвищення ефективності заходів державного (нагляду) контролю;
- контроль за додержанням вимог трудового законодавства щодо своєчасної виплати заробітної плати;
- забезпечення соціальних гарантій військовослужбовців, учасників АТО.
2. Створення механізму формування та функціонування національної системи запобігання виробничим ризикам шляхом впровадження ризикоорієнтованого підходу на виробництві, що зі свого боку сприятиме:
- підвищенню рівня захисту життя та здоров’я працівників;
- зниженню рівня та зменшенню частоти виробничого травматизму, аварій і професійних захворювань;
- підвищенню ефективності діяльності інспекції праці;
- підвищенню відповідальності роботодавців за створення належних умов праці та безпечного виробничого середовища.
3. Продовження роботи у напрямі приведення національного законодавства у відповідність до вимог міжнародних договорів.
4. Міжнародне співробітництво.