Типове положення, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15, передбачає, що навчання з питань охорони праці може проводитись як традиційними методами, так і з використанням сучасних видів навчання — модульного, дистанційного. У процесі навчання рекомендують застосовувати технічні засобів:
- аудіовізуальні;
- комп'ютерні навчально-контрольні системи тощо.
Будь-який процес навчання передбачає взаємодію між викладачем та слухачами. Залежно від участі слухачів у навчальній діяльності моделі навчання поділяють на активну та пасивну. Для реалізації кожної моделі існують різноманітні методи.
Методи навчання з охорони праці при активній моделі
Активна модель передбачає активну участь аудиторії в процесі навчання, зазвичай застосовується для невеликої аудиторії.
При активній моделі навчання на підприємстві доцільно застосовувати такі методи навчання працівників з питань охорони праці:
- дебати;
- ділова гра;
- ігри-вправи;
- навчальна екскурсія;
- практичне заняття;
- самостійна робота;
- семінар;
- тематична зустріч.
Читайте на порталі
- Облік навчальної роботи з охорони праці на підприємстві
- Посвідчання про перевірку знань з питань охорони праці
- Положення про навчання і перевірку знань з охорони праці
- Спеціальне навчання і перевірка знань з питань охорони праці
- План-графік проведення навчання з охорони праці
- Перевірка знань з охорони праці
Характеристика методів навчання з питань охорони праці при активній моделі
Дебати |
|
Мозковий штурм |
|
Навчальна екскурсія |
|
Практичне заняття |
|
Самостійна робота |
|
Семінар |
|
Тематична зустріч |
|
Фронтальне опитування |
|
Інтерактивне навчання як різновид активного
Інтерактивна модель навчання передбачає постійне спілкування (бесіду, діалог) викладача з слухачами, слухачів між собою, тобто взаємодію всіх учасників процесу навчання. Інтерактивні методи орієнтовані на ширшу взаємодію слухачів не лише з викладачем, а й між собою, і на домінування активності слухачів у процесі навчання.
Основними складовими таких занять є інтерактивні вправи і завдання, які виконує аудиторія. Таку форму навчання доцільно застосовувати для невеликої кількості слухачів.
При інтерактивній моделі на підприємстві доцільно застосовувати такі методи навчання працівників з питань охорони праці:
- мозковий штурм;
- фронтальне опитування.
Інструктажі з охорони праці
Пасивна модель навчання з охорони праці: методи
При пасивній моделі навчання аудиторія не бере активної участі у самому процесі та лише сприймає матеріал, який їй подає викладач: відеофільм, текст із роздруківок тощо. За такої моделі використовуються методи, коли аудиторія або дивиться, або слухає, або читає (лекція-монолог, пояснення нового матеріалу викладачем, демонстрація). Основним методом пасивного навчання є лекція.
Імітаційні та неімітаційні методи навчання з охорони праці
Залежно від формування системи знань, умінь і навичок методи навчання можна поділити на дві групи:
- імітаційні, в основі яких імітація умінь і навичок, необхідних у професійній діяльності «учня»;
- неімітаційні — усі види лекційних занять.
Навчання з охорони праці можна проводити такими неімітаційними методами:
- лекція з розглядом конкретних ситуацій,
- лекція-бесіда,
- лекція-вікторина,
- лекція-дискусія,
- лекція-консультація,
- лекція-панорама,
- лекція-прес-конференція,
- проблемна лекція,
- тематична дискусія або «круглий стіл».
Імітаційні методи передбачають навчання професійних умінь і навичок та пов’язані з моделюванням ігрової ситуації. Такі методи можуть використовуватися на різних етапах навчання: під час первинного оволодіння знаннями, їх закріплення й удосконалення, формування вмінь і навичок.
Імітаційні методи поділяють на ігрові та неігрові. До ігрових належать проведення ділових ігор, ігрове проектування, ігри-вправи тощо, а до неігрових — аналіз конкретних ситуацій, стажування тощо.
Скачуйте інструкції
Критерії для вибору моделі та методу навчання з питань охорони праці
Для того, щоб підібрати найзручніші модель та метод навчання і тим самим підвищити ефективність навчання, необхідно спочатку проаналізувати такі критерії:
- загальна мета навчання;
- потреби підприємства, яке представляють слухачі;
- конкретні завдання, які буде вирішувати запропонована тема навчання;
- програма навчання;
- кількість слухачів у групі;
- посада, ранг, категорія слухачів;
- рівень знань слухачів із запропонованої теми;
- місце і час проведення занять;
- можливості технічних засобів навчання, що будуть використані для активізації розумової діяльності слухачів;
- тривалість занять;
- індивідуальні психологічні особливості слухачів;
- можливості викладача, його вміння, навички, особистий досвід.
Беручи до уваги ці критерії, можливо підібрати найоптимальніші модель та метод навчання з питань охорони праці на підприємстві.