Організація навчання з охорони праці на підприємстві: чий обов’язок

Хто відповідає за організацію навчання та перевірки знань з питань охорони праці на підприємстві: кадрова служба чи служба охорони праці

Організація навчання з охорони праці на підприємстві є фундаментом безпечного виконання робіт, необхідною умовою для запобігання нещасним випадкам, травматизму та аваріям. Систематичне покращення рівня знань з охорони праці персоналу, порядок і форма проведення навчання, перевірка отриманих знань регламентуються Типовим положенням про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, що затверджене наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15 (далі — Типове положення).

Працівники підприємства умовно поділяються на такі категорії:

  • працівники, трудова діяльність яких безпосередньо пов’язана з улаштуванням безпечного виконання робіт;
  • робітники, залучені до робіт з підвищеним рівнем небезпеки або робіт, які потребують спеціального професійного добору;
  • працівники, які не належать до зазначених вище категорій.

Відповідно до Типового положення (пункт 3.3) організація навчання та перевірки знань з питань охорони праці входить до обов’язків служби кадрів або інших працівників, яким доручено цю роботу. Проте в інших нормативних актах передбачено, що це функції служби охорони праці. Тому на багатьох підприємствах виникають непорозуміння між цими службами щодо того, хто ж все-таки має організовувати працівникам навчання з охорони праці.

Так, відповідно до пункту 3.12 Типового положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 15.11.2004 № 255, служба охорони праці бере участь в організації навчання з питань охорони праці, контролює своєчасність проведення всіх необхідних інструктажів (пункт 3.14), а також має повне право відсторонити та не допустити до робіт осіб, які не пройшли передбачених навчання, інструктажів, перевірки знань.

Крім того, слід врахувати обов’язки та завдання інженера з охорони праці (згідно Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників), зокрема, він має надавати методичну допомогу з питань організації навчання з охорони праці на підприємстві, проведення вступних інструктажів тощо.

Начальник відділу служби охорони праці також згідно своєї посадової інструкції має забезпечувати проведення інструктажів, навчання і перевірки знань з питань охорони праці; надавати методичну допомогу у складанні програм навчання.

До організації навчання з охорони праці на підприємстві безпосереднє відношення мають й працівники служби кадрів. Згідно ДКХП Випуску 1 начальник відділу кадрів організовує планові навчання робітників підприємства на спеціальних курсах, а також забезпечує практичне стажування на відповідних посадах. Серед обов’язків начальника відділу підготовки кадрів: керування процесом перепідготовки, підготовки або підвищення кваліфікації робітників; стажування молодих спеціалістів; організація направлення персоналу на навчання згідно договорів; підбір та долучення до виробничої підготовки кадрів висококваліфікованих майстрів, викладачів, інструкторів; контроль соціальних гарантій і умов навчання персоналу; контроль витрат коштів, відведених для проведення навчальних робіт.

Зауважимо, що важливо розрізняти такі поняття, як «проведення» і «організація» навчання з охорони праці. Треба розуміти, що начальник служби кадрів на підприємстві — це не спеціаліст з охорони праці й залучається до підготовки навчального процесу лише в межах своєї компетенції: він може займається формуванням груп, розробленням тематично-навчальних програм і планів, визначенням місця проведення занять тощо.

Обов’язки щодо організації навчання та перевірки знань з питань охорони праці на підприємстві мають бути чітко розподілені та визначені локальними нормативними документами виробничої установи — Положенням про порядок проведення навчань і перевірки знань з охорони праці, Положенням про службу кадрів, окремими наказами і посадовими інструкціями персоналу.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді