Скасування трудових книжок: дискусія триває

Мінекономіки оприлюднило текст проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення ведення кадрової роботи платниками податків)», спрямований на скасування трудових книжок

Мінекономіки оприлюднило текст проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення ведення кадрової роботи платниками податків)», спрямований на скасування трудових книжок.

Законопроект набув активного обговорення в суспільстві, при чому звучать зовсім полярні думки.

На думку Міністра економічного розвитку і торгівлі України Айвараса Абромавичуса, скасування трудових книжок дозволить підприємцям зекономити близько 500 млн. грн. на їх адміністрування та зробить більш легким процес наймання та звільнення працівників.

Натомість міністр соціальної політики України Павло Розенко стверджує, що перш, ніж ліквідувати трудові книжки, треба виконати величезну роботу щодо зміни принципів діяльності системи персоніфікованого обліку. В іншому випадку дана реформа може мати негативні наслідки для багатьох громадян. Мова йде про 14 млн працюючих українців, у яких потім постане питання — як підтвердити робочий стаж, пенсійне минуле тощо. Сьогоднішня система персоніфікованого обліку Пенсійного фонду не дозволяє зробити це в будь-якому відділенні ПФ. Це можливо лише за місцем проживання людини. В цілому, вважає глава Мінсоцполітики, ідея скасування трудових книжок є позитивною, але в цьому процесі неприйнятний піар і передчасний розголос.

ІНСТРУКТАЖІ З ОХОРОНИ ПРАЦІ

Які ж зміни пропонують в цьому Законі?

При укладенні трудового договору працівники надаватимуть паспорт або інший документ, що посвідчує особу, заяву про прийняття на основне місце роботи або на роботу за сумісництвом, а у випадках, передбачених законодавством, — також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров’я, посвідчення застрахованої особи в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Замість обов’язкової трудової книжки працівники наділяються правом надати інформацію (резюме), характеристики, рекомендації та інші документи, що характеризують попередню роботу. Роботодавці матимуть право перевірити достовірність інформації, поданої працівником.

ЖУРНАЛИ ДЛЯ СПЕЦІАЛІСТА З ОХОРОНИ ПРАЦІ

При звільненні роботодавець видаватиме копію наказу про звільнення. Облік трудової діяльності працівника здійснюватимуть в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Працівнику дадуть право самому визначати, яке місце роботи він вважатиме основним, що він визначить як таке для надання страхувальником інформації до Державного реєстру.

Зі статті 32 Кримінально-виконавчого кодексу України пропонують вилучити норму щодо внесення до трудової книжки засудженого запису про позбавлення права обіймати певну посаду або вид професійної діяльності, яким заборонено займатись упродовж певного строку.

Основним документом, що підтвердить стаж роботи, буде інформація з персоніфікованих даних працівника, що підтверджуватиме сплату внесків на соціальне страхування. За період до 2004 року наявність трудового стажу може бути підтверджена трудовою книжкою.

Інформація про прийняття присяги, присвоєння, зміну і позбавлення рангів міститиметься тільки в особовій справі державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування та дипломатичних працівників.

Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» пропонується доповнити нормою, що трудовий стаж, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, за періоди після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення ведення кадрової роботи платниками податків)» обчислюватимуть за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, та виданим роботодавцем документами про умови праці та тривалість роботи у них. Пропонується значно доповнити перелік відомостей, що містить персональна облікова картка в Реєстрі застрахованих осіб.

У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що на адміністрування кожної трудової книжки підприємством в середньому витрачається 1 година праці спеціаліста (бухгалтера, спеціаліста відділу кадрів, HR-спеціаліста) в рік, тож скасування трудових книжок дозволить зекономити трудові затрати на їх адміністрування в розмірі майже 290 млн. грн. Також скасування трудових книжок усуне необхідність їхнього зберігання на підприємствах, що дозволить зекономити витрати бізнесу на архіваріусів. Залежно від кількості найманих працівників середні та великі підприємства зможуть зекономити щорічно близько 220 млн. грн. на зберігання трудових книжок.

Читайте на порталі

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Дистанційна робота під час воєнного стану

Існує декілька способів, як організувати роботу працівників під час воєнного стану. Один із можливих варіантів — перевести працівників на дистанційну роботу. Дізнайтеся, як це зробити із дотриманням чинного законодавства.
21326

Якими мають бути дії працівників під час повітряної тривоги

Як роботодавці мають діяти під час повітряної тривоги? Дізнайтеся, чи зобов’язані працівники йти до бомбосховища під час повітряної тривоги, що має зробити роботодавець, щоб забезпечити їхню безпеку, та хто відповідатиме у разі постраждалих.
14366

Гарантії прав працівників на охорону праці

Дізнайтеся, які права на охорону праці мають працівники при укладанні трудового договору і як вони можуть забезпечити своє здоров'я на робочому місці. З'ясуйте, які умови роботодавець зобов’язаний виконати, щоб гарантувати безпечну працю.
651

Види засобів підмощування

Подбайте про безпечну організацію робочих місць. Зокрема, перевірте, чи правильно експлуатуєте засоби підмощування. Ділимося порадами, як це зробити правильно.
4844

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді