Охорона праці водіїв
Нормативне регулювання охорони праці водіїв
Вимоги безпеки до робочого місця водія визначає розділ VII Правил охорони праці на автомобільному транспорті, затверджених наказом МНС від 09.07.2012 № 964 (НПАОП 0.00 1.62-12).
Як користуватися пошуком у Системі «Експертус Охорона праці»
Водій ─ це особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка (ст. 1 Закону України «Про автомобільний транспорт»).
Керування транспортним засобом не належить до робіт підвищеної небезпеки. Однак роботи, пов’язані з управлінням наземним транспортом, входять до Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі, затвердженому наказом МОЗ та Держнаглядохоронпраці від 23.09.1994 № 263/121.
Отже, водій має проходити спеціальне навчання з охорони праці, вимоги до якого вказані у розділі 4 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці. Тобто охорона праці для водія неможлива без організації і проведення цього виду навчання.
Робоче місце водія має бути з максимальною оглядовістю.
Оглядовість ─ це об'єктивна можливість бачити дорожню обстановку з місця водія (визначення з Правил дорожнього руху України, п. 1.10)
Водію необхідно створити такі умови, за яких він міг би спостерігати за шляхом руху та об’єктами без надмірно складних рухів. Інакше водій виконуватиме роботу з додатковим м’язовим і нервовим напруженням, що спричиняють підвищену стомлюваність.
Не можна використовувати додаткові предмети або наносити покриття, що обмежують оглядовість із місця водія, погіршують прозорість скла.
Вміст шкідливих речовин у повітрі робочої зони водія у кабіні (салоні) не має перевищувати гранично допустимі концентрації шкідливих речовин у повітрі робочої зони.
Ущільнювачі органів керування транспортних засобів, перегородки, що відокремлюють двигун від кабіни вантажного автомобіля, салону автобуса або легкового автомобіля, повинні перешкоджати проникненню газів на робоче місце водія та в салон.
Мікроклімат кабіни характеризується температурою повітря, його вологістю і швидкістю руху.
Температура повітря у кабіні має бути в межах +15 — +25 °С. Найсприятливіша температура: +18 — +20 °С.
Низька температура повітря зменшує швидкість і точність рухів. Робота за підвищеної температури швидше стомлює водія, знижує його увагу та збільшує час реакції. Велика вологість повітря за високої температури може спричинити переохолодження та застуду.

Охорона праці водія вантажного автомобіля
Охорона праці для водіїв вантажних автомобілів, окрім виконання загальних заходів, має передбачати виконання вимог, що враховують особливості таких транспортних засобів.
Вантажні автомобілі з дозволеною масою понад 3,5 т, окрім медичної аптечки та знака аварійної зупинки, додатково мають бути укомплектовані упорними колодками не менше 2 шт.
Крім того, великовагові та великогабаритні транспортні засоби облаштовуються проблисковими маячками оранжевого кольору.
При направленні у рейс тривалістю більше однієї доби вантажні автомобілі додатково укомплектовуються:
- підставками (козелками),
- лопатою,
- буксирним пристроєм,
- запобіжною вилкою (переносним пристроєм) для замкового кільця колеса,
а взимку – додатково:
- ланцюгами проти ковзання.
