Регулювання охорони праці на підприємстві
Запитання
Які документи регулюють питання охорони праці на підприємстві?
Відповідь
На виконання постанови Кабміну від 27.01.93 № 64 наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 21.12.1993 № 132 затверджено Порядок опрацювання і затвердження роботодавцем нормативних актів з охорони праці, що діють на підприємстві. Відповідно до нього відповідні локальні нормативні акти повинні забезпечити чітку систему управління охороною праці з метою створення безпечних і нешкідливих умов праці в кожному структурному підрозділі та на робочому місці.
До таких актів належать: правила внутрішнього трудового розпорядку, інструкції з охорони праці для працюючих за професіями і видами робіт та про заходи пожежної безпеки, положення:
- про систему управління охороною праці;
- про службу охорони праці;
- про комісію з питань охорони праці;
- про роботу уповноважених трудового колективу;
- про навчання, інструктаж і перевірку знань працівників з питань охорони праці;
- про організацію і проведення первинного і повторного інструктажу;
- про організацію попереднього і періодичного медичних оглядів працівників та інші акти.
Дізнайтеся, як потрібно вносити зміни до локальних нормативних актів з охорони праці
Основним нормативним актом, що регулює внутрішній розпорядок та питання дисципліни на підприємстві є Правила внутрішнього трудового розпорядку, які розробляються на підставі Типових правил з урахуванням умов праці на певному підприємстві. У Правилах конкретизуються:
- обов’язки адміністрації та працівників;
- питання прийому їх на роботу та звільнення;
- використання робочого часу;
- порядок застосування заохочень за сумлінну працю та заходів впливу на порушників трудової дисципліни.
Важливим документом, що регулює відносини між власником підприємства і найманими працівниками, зобов’язання сторін з виробничих, трудових та соціально-економічних питань є колективний договір, який укладається на підприємствах незалежно від форм власності і господарювання, які використовують найману працю і мають право юридичної особи. Правові засади з розробки, укладення та виконання колективних договорів і угод врегульрвані Законом України від 01.07.1993 № 3356-XI «Про колективні договори і угоди». Зміст колективного договору визначається ст. 7 названого Закону.
Організація охорони праці на підприємстві
Крім того, відповідно до ст. 20 Закону про охорону праці в колективному договорі сторони передбачають:
- соціальні гарантії працівникам у галузі на рівні не нижче визначеного законодавством;
- комплексні заходи щодо:
- досягнення встановлених нормативів безпеки, гігієни праці та виробничого середовища;
- запобігання випадкам виробничого травматизму, професійного захворювання, аваріям і пожежам.
Розслідування нещасних випадків
У колективному договорі також зазначається розмір вихідної допомоги, що виплачується при звільненні працівника у зв’язку з порушенням роботодавцем законодавства про охорону праці і недотриманням умов колективного договору з цих питань. Крім того, у договорі встановлюються обсяги і джерела фінансування заходів з питань охорони праці, а також можуть передбачатись додаткові, порівняно з чинним законодавством, гарантії та соціально-побутові пільги для працівників.
Стаття 13 Закону про охорону праці покладає на роботодавця обов’язки щодо забезпечення функціонування системи управління охороною праці на підприємстві, який для реалізації цих вимог на підприємстві з кількістю працюючих 50 і більше осіб створює службу охорони праці (ст. 15 Закону про охорону праці). Цей підрозділ створюється, з урахуванням специфіки виробництва і видів діяльності підприємства, чисельності працівників, умов праці та інших факторів. Положення про службу розробляється і затверджується роботодавцем на підставі Типового положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 15.11.2004 № 255.