Строки застосування штрафних санкцій за порушення трудового законодавства
Запитання
Чи існує строк давності для застосування фінансових санкцій за порушення трудового законодавства?
Відповідь
Для кращого розуміння особливостей застосування штрафних санкцій, варто звернутися до листа Держпраці від 29.12.2017 р. № 12291/4/4.1-ДП17.
Статтею 265 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП України) передбачено, що посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
Юридичні та фізичні особи – підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу у випадках, передбачених ч. 2 ст. 265 КЗпП України.
Про інші порушення у сфері охорони праці та відповідальність за них читайте в статті Адміністративна та кримінальна відповідальність фахівця з охорони праці: судова практика.
Зазначені штрафи є фінансовими санкціями і не належать до адміністративно-господарських санкцій, визначених главою 27 Господарського кодексу України.
Штрафи, зазначені у ч. 2 ст. 265 КЗпП України, накладаються у порядку, встановленому постановою Кабміну від 17.07.2013 № 509. Відповідно до неї штрафи накладаються:
- головою Держпраці;
- заступниками голови Держпраці,
- начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції);
- начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками;
- керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об′єднаних територіальних громад та їх заступниками.
Штрафи можуть бути накладені на підставі:
- рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації;
- акта про виявлення під час перевірки суб’єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, виконавчого органу міської ради міста обласного значення та сільської, селищної, міської ради об′єднаної територіальної громади;
- акта документальної виїзної перевірки ДФС, її територіального органу, в ході якої виявлені порушення законодавства про працю.
Дізнайтеся, як укласти договір підряду, який не визнають трудовим
Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю затверджений постановою Кабміну від 26.04.2017 № 295. Зазначеним Порядком не передбачено і не встановлено період, за який може здійснюватися інспекційне відвідування.
Статтею 16 Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості і торгівлі, ратифікованої Законом України від 08.09.2004 № 1985-IV, передбачено, що інспекції на підприємствах проводяться так часто і так ретельно, як це необхідно для забезпечення ефективного застосування відповідних правових норм.
Таким чином, строки застосування штрафних санкцій відповідно до ч. 2 ст. 265 КЗпП України, чинним законодавством не встановлені.
Нагадуємо, листи Держпраці не є нормативно-правовими актами та мають інформаційний, рекомендаційний характер.