Підстави проведення позапланових заходів державного нагляду

720

Запитання

Які підстави для проведення позапланових заходів державного нагляду у випадку настання аварії, що була пов’язана з діяльністю суб’єкта господарювання?

Відповідь

Відповідь на це питання міститься у листі Держпраці від 22.03.2018 №2204/3/9-2-ДП18. Однак варто зауважити, що листи Держпраці не є нормативно-правовими актами та мають інформаційний, рекомендаційний характер.

Відповідно до статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» підставою для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) є настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання. Звертаємо увагу, що у вказаній статті не зазначені джерела інформації про аварію.

Підстави проведення позапланових заходів державного наглядуДізнайтеся, який порядок встановлення професійних хвороб

Отже, підставою для здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є сам факт настання аварії, що була пов’язана з діяльністю суб’єкта господарювання, незалежно від джерела отримання інформації про таку подію.

Водночас, відповідно до Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 №1232 (далі – Порядок), аварією є небезпечна подія техногенного характеру, що створює на об’єкті, території або акваторії загрозу для життя і здоров’я людей і призводить до руйнування будівель, споруд, інженерних, комунікацій, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи завдає шкоди навколишньому природному середовищу.

Згідно з п. 103 Порядку роботодавець зобов’язаний негайно повідомити про аварію:

  • територіальний орган Держпраці, орган, до сфери управління якого належить підприємство;
  • відповідну місцеву держадміністрацію;
  • орган з питань захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій;
  • прокуратуру за місцем виникнення аварії;
  • відповідний профспілковий орган, а у разі травмування або загибелі працівників також відповідний робочий орган Фонду.

Від правильності встановлення причини нещасного випадку залежить й ефективність розроблюваних заходів щодо запобігання подібним випадкам. Однак не всім відомо, як правильно її визначати.

Таким чином, одержання територіальним органом повідомлення від роботодавця або інформації із засобів масової інформації чи інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, про настання аварії є підставою для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки суб’єктом господарювання, з діяльністю якого пов’язане настання події.

Оновлено План комплексних перевірок на 2018 рік Читайте також за темою:

Водночас наголошується, що відповідно до вимог Закону для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) необхідно володіти інформацією стосовно найменування суб’єкта господарювання чи його відокремленого підрозділу, або прізвища, ім’я та по батькові фізичної особи – підприємця, а також місцезнаходження суб’єкта господарювання чи його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід.

Під час проведення позапланового заходу з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

додаток

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Як організувати адміністративно-громадський контроль за станом охорони праці

Одним із основних видів контролю за станом охорони праці на підприємстві є триступеневий адміністративно-громадський контроль. Хто та як має його організувати? Чи обов’язково всім підприємствам дотримуватись триступеневої схеми контролю, — роз'яснюємо у статті.
36035

Як здійснюється громадський контроль за охороною праці

Громадський контроль за дотриманням законодавства про охорону праці є важливим способом захисту трудових прав працівників. Про те, хто здійснює громадський контроль за охороною праці, – далі у статті.
34509

Положення про систему управління охороною праці на підприємстві

Для чого потрібне Положення про систему управління охороною праці, які примірні розділи воно має містити та який їх зміст? У статті ви знайдете відповіді не лише на ці та інші питання, а й зможете скачати зразок Положення про систему управління охороною праці.
59985

Яка відповідальність передбачена за порушення законодавства про охорону праці

Для підвищення рівня правової свідомості громадян та стимулювання правомірної поведінки працівників і роботодавців у сфері безпеки праці передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону праці.
95740

Планові перевірки Держпраці

Щорічні перевірки Держпраці — привід для хвилювання на багатьох підприємствах. Вони відбуваються згідно з планом, який затверджує відомство. Дізнайтеся більше, як формуються ці плани та які корективи у законодавство внесені у зв'язку з воєнним станом.
114349