Аналізуємо Типове положення про службу охорони праці
На основі Типового положення про службу охорони праці з урахуванням специфіки свого виробництва роботодавець розробляє і затверджує Положення про службу охорони праці підприємства, визначає її структуру, чисельність, основні завдання, функції та права її працівників.
Яка документація СОП має бути на підприємстві
Загальні положення
Служба охорони праці створюється роботодавцем для організації виконання правових, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних, соціально-економічних і лікувально-профілактичних заходів, спрямованих на запобігання нещасним випадкам, професійним захворюванням і аваріям у процесі трудової діяльності.
Функції та умови створення СОП визначає стаття 15 Закону про охорону праці. Структура і чисельність СОП залежить від специфіки виробництва, виду діяльності та чисельності працівників підприємства.
Роботодавець має створити службу охорони праці, якщо на підприємстві працює 50 і більше працівників. Так скеровує п. 1.4. Типового положення. Там, де чисельність працівників менше ніж 50 осіб, функції СОП можуть виконувати за сумісництвом особи, які мають відповідну підготовку.
На підприємствах, де менше 20 працівників, можуть залучати з цією метою сторонніх спеціалістів на договірних засадах, які мають відповідну підготовку.
Керівників і спеціалістів СОП за посадою і заробітною платою прирівнюють до керівників і спеціалістів основних виробничо-технічних служб.
Працівники СОП у своїй діяльності керуються законодавством України з охорони праці, нормативно-правовими актами з охорони праці, колективним договором і актами з охорони праці, що діють на підприємстві.
Навчання та перевірка знань з питань охорони праці працівників служби охорони праці проводяться в установленому законодавством порядку під час прийняття на роботу та періодично один раз на три роки.
Зверніть увагу! Служба охорони праці підпорядковується безпосередньо роботодавцю. Ліквідація служби охорони праці допускається тільки в разі ліквідації підприємства чи припинення використання найманої праці фізичною особою.
Основні завдання служби охорони праці
Згідно з Типовим положенням про службу охорони праці на СОП покладено такі обов’язки:
- опрацювання ефективної системи управління охороною праці на підприємстві;
- сприяння удосконаленню діяльності у цьому напрямі кожного структурного підрозділу і кожного працівника;
- забезпечення фахової підтримки рішень роботодавця з цих питань.
Також служба охорони праці має забезпечувати організацію проведення профілактичних заходів, спрямованих на усунення шкідливих і небезпечних виробничих факторів, запобігання нещасним випадкам на виробництві, професійним захворюванням та іншим випадкам загрози життю або здоров’ю працівників.
СОП також покликана вивчати та сприяти впровадженню у виробництво досягнень науки і техніки, прогресивних і безпечних технологій, сучасних засобів колективного та індивідуального захисту працівників. Підстава — пункт 2.3. Типового положення.
Ще один важливий обов’язок працівників служби охорони праці — контроль за дотриманням працівниками вимог законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці, положень (у разі наявності) галузевої угоди, розділу «Охорона праці» колективного договору та актів з охорони праці, що діють у межах підприємства.
Крім того, служба охорони праці здійснює інформування та надання роз’яснень працівникам підприємства з питань охорони праці. Зокрема, повідомляє про основні вимоги законів, інших нормативно-правових актів та актів з охорони праці, що діють в межах підприємства.
Функції служби охорони праці
Спільно з іншими підрозділами підприємства служба охорони праці розробляє комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення наявного рівня охорони праці, плани, програми поліпшення умов праці, запобігання виробничому травматизму, професійним захворюванням, надання організаційно-методичної допомоги у виконанні запланованих заходів.
Проведення перевірок дотримання працівниками вимог нормативно-правових актів з охорони праці — ще одна функція служби охорони праці. Підстава — пункт 3.3. Типового положення. Вона проводить їх спільно з представниками інших структурних підрозділів і за участю представників професійної спілки підприємства або, за її відсутності, уповноважених найманими працівниками осіб з питань охорони праці.
Крім того, служба охорони праці:
- займається складанням звітності з охорони праці за встановленими формами;
- веде облік та аналізує причини виробничого травматизму, професійних захворювань, аварій на виробництві, заподіяної ними шкоди;
- проводить з працівниками вступний інструктаж з питань охорони праці.
Відповідальна служба охорони праці і за забезпечення належного оформлення і зберігання документації з питань охорони праці, а також своєчасної передачі її до архіву для тривалого зберігання згідно з установленим порядком.
Також служба охорони праці здійснює підготовку проектів наказів (розпоряджень) з питань охорони праці і вносить їх на розгляд роботодавцю. За участю керівників підрозділів підприємства складає переліки професій, посад і видів робіт, на які повинні бути розроблені інструкції з охорони (безпеки) праці, що діють в межах підприємства, надає методичну допомогу під час їх розроблення.
Інші функції служби охорони праці
Для зручності інші функції служби охорони праці, передбачені у Типовому положенні, наведено у Таблиці.
Служба охорони праці підприємства: | |
здійснює розгляд
|
|
здійснює організацію
|
|
бере участь у |
|
здійснює контроль за:
|
|
Як проводити інструктажі працівникам на віддалених об’єктах
Права працівників служби охорони праці
Типове положення про службу охорони праці стоїть на сторожі прав працівників служби охорони праці. Ним передбачено, що спеціалісти служби охорони праці мають право:
1. Видавати керівникам структурних підрозділів підприємства обов’язкові для виконання приписи (за формою згідно з додатком) щодо усунення наявних недоліків, одержувати від них необхідні відомості, документацію і пояснення з питань охорони праці. Припис спеціаліста з охорони праці може скасувати лише роботодавець.
2. Зупиняти роботу виробництв, дільниці, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва у разі порушень, які створюють загрозу життю або здоров’ю працівників.
3. Вимагати відсторонення від роботи осіб, які не пройшли передбачених законодавством медичного огляду, навчання, інструктажів з охорони праці, перевірки знань і не мають допуску до відповідних робіт або не виконують вимоги нормативно-правових актів з охорони праці.
4. Надсилати роботодавцю подання про притягнення до відповідальності посадових осіб та працівників, які порушують вимоги щодо охорони праці.
5. Вносити пропозиції про заохочення працівників за активну працю і поліпшення стану безпеки праці.
6. Залучати, за погодженням з роботодавцем і керівниками підрозділів підприємства, спеціалістів підприємства для проведення перевірок стану охорони праці.
Організація роботи служби охорони праці
Робота служби охорони праці підприємства повинна здійснюватись відповідно до плану роботи та графіків обстежень, затверджених роботодавцем. Таке планування дає змогу тримати під контролем важливі завдання та не потонути у поточних справах. Тож бажано мати під рукою готовий план роботи СОП на місяць, квартал або інший строк, який визначить керівник підприємства. Документ має містити такі питання:
- аналіз та оцінка стану умов праці;
- організація розроблення профілактичних заходів щодо усунення шкідливих і небезпечних виробничих чинників, запобігання нещасним випадкам на виробництві, професійним захворюванням та іншим випадкам загрози життю або здоров’ю працівників;
- контроль за тим, щоб на підприємстві дотримувалися вимог нормативних актів з охорони праці.
Що робити, якщо керівник відділу відмовляється проводити інструктажі
Робочі місця працівників СОП потрібно розмістити в окремому приміщенні, забезпечити належною оргтехнікою, технічними засобами зв’язку. Вони мають бути зручними для того, щоб приймати відвідувачів. На це вказує пункт 5.2 Типового положення.
За наявності комп’ютера інженер з охорони праці зможе використовувати автоматизовану програму зберігання, ведення та обробки документації з охорони праці. Якщо комп’ютера немає, документацію слід зберігати на паперових носіях.
Проведення навчання, інструктажів, семінарів, лекцій, виставок може відбуватися у кабінеті з охорони праці. Однак створення такого кабінету — це не вимога, а рекомендація, передбачена пунктом 5.3. Типового положення.
Служба охорони праці взаємодіє з іншими структурними підрозділами, службами, фахівцями підприємства та представниками профспілки, а за її відсутності — з уповноваженими найманими працівниками особами з питань охорони праці.
Завдання роботодавця — забезпечувати стимулювання ефективної роботи працівників служби охорони праці.