Після набрання чинності з 1 жовтня новим Порядок призначення, перерахування та проведення страхових виплат (далі – Порядок) втратить чинність «старий» Порядок, затверджений постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 р. № 26.
Новий Порядок визначає механізм та умови фінансування страхувальників для надання за рахунок коштів Фонду соцстраху:
1) матеріального забезпечення у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, передбаченого ст. 20 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» № 1105 (далі – Закон № 1105) за такими видами:
- допомога з тимчасової непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною);
- допомога по вагітності та пологах;
- допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві).
Непрацездатність, професійне захворювання, інвалідність — дізнайтеся, як встановлюють
2) виплат потерпілим на виробництві, передбачених абз. 4 ч. 3 ст. 42 Закону № 1105, за такими видами:
- допомога з тимчасової непрацездатності, яка настала внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання;
- виплата при тимчасовому переведенні потерпілого на легшу, нижчеоплачувану роботу;
- відшкодування вартості поховання потерпілого та пов’язаних з цим ритуальних послуг.
Форму заяви-розрахунку для отримання фінансування від ФСС потрібно подавати за новою, єдиною для всіх страхових випадків формою. Зробити це можна буде на вибір одним зі способів: у паперовому вигляді (особисто до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення) або в електронному зі застосуванням ЕЦП.
Також з 1 жовтня буде впроваджено систему оперативного інформування роботодавцями про здійснення виплат працівникам шляхом надання до робочого органу виконавчої дирекції ФСС повідомлення. Варіантів подання може бути три:
- в електронному вигляді з використанням ЕЦП;
- листом з повідомленням;
- безпосередньо до робочого органу виконавчої дирекції Фонду чи його відділення.
У разі відсутності такої інформації протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюватимуть перевірку щодо використання страхувальником коштів ФСС. Якщо сума отриманих коштів буде перевищувати фактичні витрати на їх проведення, невикористані кошти протягом трьох робочих днів мають бути повернені страхувальником на рахунок робочого органу виконавчої дирекції ФСС або його відділення, з якого надійшло фінансування, та листом надіслано пояснення причин такого повернення.
Виплата особі зі стійкою втратою працездатності через нещасний випадок разової страхової допомоги. Дізнайтеся, що ухвалив суд
Якщо ж страхувальником виявлено помилки при нарахуванні виплат за минулі періоди (за межами діючого бюджетного року) надлишково нараховані та виплачені кошти мають бути повернені ним до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення. При цьому одночасно слід надіслати обґрунтоване письмове пояснення щодо причин повернення страхових коштів.