Нещасний випадок на виробництві через незадовільний технічний стан інженерних комунікацій

Ситуація з практики: монтер травмувався під час демонтування трамвайної колії. І він, і члени його бригади, не порушували вимог безпеки під час роботи. Інцидент стався через те, що рейка раптово репнула. Кого ж визнали винним у травмуванні монтера та чи отримав потерпілий виплати від ФСС?

Нещасні випадки під час виконання трудових обов’язків, які призвели до втрати працівником працездатності на один робочий день чи більше, а також настання смерті працівника під час виконання ним трудових (посадових) обов’язків, підлягають розслідуванню (п. 7 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою КМУ від 30.11.2011 № 1232; далі — Порядок № 1232).

Нещасний випадок на виробництві через незадовільний технічний стан інженерних комунікаційЧитайте також: Розслідування нещасних випадків невиробничого характеру: як має бути та як є

Місце, де стався нещасний випадок

Нещасний випадок стався з монтером колії М. підприємства N на трамвайних коліях. Трамвайні колії суміщені з проїжджою частиною вулиці. Асфальтобетонне покриття вулиці зруйноване, дерев’яні шпали гнилі, рейки мали значне вертикальне та бокове зношення. Трамвайні колії за вказаною адресою побудували 1958 року, капітальний ремонт проводили 1990 року. З 23.02.2011, після закриття трамвайного маршруту, коліями не користуються. На вулиці розташовувалося три паралельні трамвайні колії на відстані 2,2 м одна від одної.

ДОСЬЕ

Потерпілий: монтер колії М.

Травми внаслідок нещасного випадку: уламковий перелом зі зміщенням.

Напрям діяльності підприємства N: ремонт.

Режим роботи підприємства: п’ятиденний із 08:00 до 17:00 (обідня перерва з 12:00 до 12:45), нічна зміна з 22:00 до 06:00 (обідня перерва з 02:00 до 02:45). Вихідні — субота і неділя.

Загальний стаж роботи потерпілого: 30 років;
за професією — 3 роки 11 місяців; у т. ч. на підприємстві — 3 роки 11 місяців.

Навчання за професією: 10.10.2011.

Перевірка знань із ОП: 20.02.2015.

Професійний добір: не вимагається.

Інструктажі з ОП: вступний — 06.10.2011; первинний — 10.10.2011; повторний — 14.07.2015.

Медогляди: попередній — 07.10.2011; періодичний — не вимагається.

На час нещасного випадку частину недіючих трамвайних колій вже демонтували. Для подальшого демонтажу колій за вказаною адресою відповідно до технології виконання робіт задіяли екскаватор, автомобіль ГАЗ-53 та трактор МТЗ-82.

Через тривале експлуатування та під дією електрохімічної корозії рейка дуже зносилася (головка — понад 25 мм, губка — понад 20 мм, підошва рейки в місці кріплення до шпал — понад 50 мм). У місці розриву рейки на відстані близько 3-4 см від контактного з’єднання на торці рейки (губка, головка) видно корисну площу суцільного металу менше 50% площі поперечного перетину рейки. Шийка та підошва рейки через шлакові та інші сторонні включення при виготовленні рейки мали поперечну тріщину. Її неможливо було виявити до того, як рейку почали підіймати, оскільки поверхня рейки вкрита корозійними нашаруваннями.

На час огляду обстановку на місці нещасного випадку не зберегли.

Із пояснювальних записок, а також протоколів опитування свідків та потерпілого комісія встановила такі обставини. Після нещасного випадку екскаватор стояв на першій колії з піднятим на 70 см ковшем. Частина рейки, довжиною 12 м, що була піднята, вільним кінцем перебувала біля другої колії.

Освітлення майданчика, де проводили роботи, — штучне, за допомогою двох прожекторів від пересувної електростанції та трьох фар екскаватора, безпосередньо направлених на місце проведення робіт. Прожектори були розташовані за трамвайними коліями на тротуарі на відстані 10-12 м від місця виконання робіт. Температура повітря — близько +15 ºС, без опадів.

Аналогічних нещасних випадків на підприємстві не траплялося.

Нещасний випадок на виробництві через незадовільний технічний стан інженерних комунікаційЧитайте також: Cпеціальне розслідування нещасних випадків на виробництві

Що з’ясувала комісія з розслідування

Заступник начальника К. 15.09.2015 о 22:00 видав двом бригадам завдання — демонтувати трамвайні колії: бригаді № 1 під керівництвом ланкового, монтера колії М.; бригаді № 2 — під керівництвом начальника дільниці К.

Монтера колії М. призначили ланковим бригади монтерів колії № 1 згідно з наказом по підприємству.

Після розстановки машин, механізмів та робітників на ділянки захвачування бригада № 1 о 22:10 взялася демонтувати першу рейку трамвайних колій.

До настання нещасного випадку бригада № 1 у вказаному вище складі вже два тижні виконувала аналогічні роботи на іншій ділянці.

За технологією виконання робіт перед розбиранням рейок екскаватором розібрали покриття трамвайних колій із асфальтобетону. Потім монтери колії вибрали грунт від рейок, розібрали кріплення рейок до шпал та поставили рейкозачіпний механізм на рейку (далі — захват).

Водій екскаватора захватом зачіпляв рейку через кожні 2,5-3,5 м по довжині рейки і підіймав її на висоту 40-60 см. Щоразу перед підйомом рейки монтери колії виходили за межі зони дії екскаватора, яка становить 7,86 м (згідно з його технічною характеристикою).

Нещасний випадок на виробництві через незадовільний технічний стан інженерних комунікацій Читайте також: Нещасний випадок на підприємстві внаслідок ураження електричним струмом

Перед кожним підйомом рейки керівник робіт К. подавав команду «Обережно», за якою працівники мали відійти на безпечну відстань і бути уважними. Після від’єднання рейки від шпал газорізальник відрізав 12 м рейки, а екскаваторник захватом перекладав першу рейку на 80 см від колії, щоб далі навантажити її на довгомірний напівпричіп.

Із пояснень потерпілого та свідків нещасного випадку комісія з’ясувала, що о 22:20 монтери колії зібрали підкладки і водій екскаватора І. почав втретє підіймати рейку колії. Працівники бригади та керівник робіт К. відійшли у протилежний від руху екскаватора бік між першою та другою колією на відстань 8-10 м від екскаватора, за межі небезпечної зони його роботи.

О 22:30 при підйомі рейка на відстані близько 2 м від захвату раптово луснула через поперечну тріщину підошви та шийки рейки, спричинену корозією та дефектом металу (шлакові та сторонні включення при виготовленні рейки). Через раптове руйнування змістився центр ваги на захваті і підвішена частина рейки вигнулась, спружинила і протилежним краєм сковзнувши по сусідній рейці трамвайної колії, хльостким рухом перемістилась у напрямку працівників бригади. При цьому рейка вдарила ззаду по ногах нижче колін ланкового монтера колії М. Той стояв між першою і другою колією напівобернутим, тому не бачив ситуації.

Монтер колії М. упав, працівники хотіли його підійняти, але потерпілий не дозволив, оскільки відчував сильний біль.

Заступник начальника К. викликав швидку медичну допомогу, яка відвезла потерпілого до міської клінічної лікарні, де його госпіталізували.

Потерпілий 22.10.2015 відмовився надавати пояснення у зв’язку з нещасним випадком (акт від 22.10.2015). Пояснювальна записка потерпілого від 25.09.2015 надійшла на підприємство поштою 12.11.2015.

Наслідками нещасного випадку згідно з висновком міської клінічної лікарні є уламковий перелом обох кісток середньої та нижньої третини лівої гомілки зі зміщенням, перелом V плеснової кістки правої стопи зі зміщенням відламків.

Травму віднесли до тяжких відповідно до Класифікатора розподілу травм за ступенем тяжкості (затверджений наказом МОЗ від 04.07.2007 № 370). Алкоголю у крові потерпілого не виявили.

На момент розслідування потерпілий перебував на стаціонарному лікуванні. Аналогічних нещасних випадків на підприємстві не зареєстровано.

Члени комісії з розслідування нещасного випадку зустрілися з потерпілим для розгляду питань щодо розв’язання соціальних проблем, які виникли внаслідок нещасного випадку, роз’яснення прав у зв’язку з настанням нещасного випадку.

Нещасний випадок на виробництві через незадовільний технічний стан інженерних комунікацій Читайте також: Розслідування нещасних випадків у навчальних закладах

Висновки комісії з розслідування

Згідно з підпунктом 2 пункту 15 Порядку № 1232 нещасний випадок визнали таким, що пов’язаний із виробництвом. Він підлягає обліку на підприємстві N і за ним складають акт за формою Н-1.

Нещасний випадок стався через незадовільний технічний стан інженерних комунікацій, а саме рейки трамвайної колії, яка внаслідок тривалої експлуатації, а також під дією електрохімічної корозії дуже зносилася. Шийка та підошва рейки через шлакові та інші сторонні включення при виготовленні рейки мали поперечну тріщину, яку неможливо було виявити до того, як її почали підіймати через корозійні нашарування на поверхні рейки.

Основна причина нещасного випадку: організаційна — незадовільний технічний стан інженерних комунікацій (трамвайної рейки).

Нещасний випадок на виробництві через незадовільний технічний стан інженерних комунікацій Читайте також: Розслідування та облік нещасних випадків на виробництві

Супутні причини нещасного випадку: відсутні.

Особи, дії або бездіяльність яких призвели до нещасного випадку: порушень нормативних актів з охорони праці посадовими особами підприємства N та потерпілим монтером колії М. комісія не виявила.

Страхові виплати потерпілому

Із огляду на те, що за результатами розслідування комісія визнала нещасний випадок пов’язаним із виробництвом та оформила акт за формою Н-1, потерпілий має право на страхові виплати від Фонду соціального страхування (далі — ФФС).

Оскільки потерпілий повністю одужав, після оформлення всіх необхідних документів ФФС відшкодував кошти за всі дні тимчасової непрацездатності та оплатив лікування потерпілого.

Світлана Пількевич,
експерт із питань охорони праці

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді