Відповідальність підприємця за неоформленого працівника

1105

Запитання

Чи можливо притягнути роботодавця до відповідальності за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) одночасно за декількома різними статтями?

Відповідь

Частиною 2 ст. 265 КЗпП, а також ч. 3 ст. 41 КпАП передбачено відповідальність для фізичних осіб − підприємців, які використовують найману працю, у вигляді штрафу, за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту).

Водночас штраф за ч. 2 ст. 265 КЗпП є фінансовою санкцією, яка накладається постановою уповноваженої посадової особи Держпраці, що може бути оскаржена в судовому порядку, а штраф за ч. 3 ст. 41 КпАП є адміністративною відповідальністю і накладається згідно з рішенням суду за результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення.

Ключової відмінністю цих двох статей є суб’єктний склад правопорушення: за ст. 265 КЗпП до відповідальності може бути притягнено юридичну особу як роботодавця, а за ст. 41 КпАП − посадову особу цієї юридичної особи.

Однак у разі притягнення до відповідальності фізичної особи – підприємця на підставі абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП і ч. 3 ст. 41 КпАП повністю збігаються суб’єкт відповідальності та вид порушення (допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору).

Оскільки в обох нормах йдеться про юридичну відповідальність за одне й те саме правопорушення, для застосування ст. 61 Конституції України (відповідно до якої ніхто не може двічі притягатися до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення) необхідно з’ясувати, чи належить відповідальність, передбачена ст. 265 КЗпП і ст. 41 КпАП, до одного виду.

logo_telerramm.gifПІДПИСАТИСЯ НА НАШ TELEGRAM

Закон не визначає, до якого саме виду юридичної відповідальності належать заходи впливу за правопорушення, передбачені у ч. 2 ст. 265 КЗпП.

Кваліфікуючи вид цієї відповідальності, суд узяв до уваги:

  • мету відповідальності − покарання роботодавців за порушення законодавства про працю та легалізація фонду оплати праці;
  • характер шкоди − шкоду заподіяно суспільству, а не працівнику;
  • вид стягнення − фінансова санкція у виді штрафу;
  • суб’єкт, який притягує до відповідальності − державний орган;
  • джерело сплати − штраф зараховується до державного бюджету.

Враховуючи наведені вище ознаки, а також пріоритетність тлумачення, яке найбільше відповідає інтересам людини, ВС/КАС дійшов висновку, що правопорушення, передбачені у ч. 2 ст. 265 КЗпП так само, як і правопорушення, передбачене у ч. 3 ст. 41 КУпАП, належать до адміністративної відповідальності.

Відповідно, одночасне притягнення підприємця до відповідальності за ч. 2 ст. 265 КЗпП та ч. 3 ст. 41 КпАП за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) є неправомірним.

Джерело інформації: постанова ВС/КАС від 21.12.2018 р. у справі № 814/2156/16

додаток

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Як організувати адміністративно-громадський контроль за станом охорони праці

Одним із основних видів контролю за станом охорони праці на підприємстві є триступеневий адміністративно-громадський контроль. Хто та як має його організувати? Чи обов’язково всім підприємствам дотримуватись триступеневої схеми контролю, — роз'яснюємо у статті.
36052

Як здійснюється громадський контроль за охороною праці

Громадський контроль за дотриманням законодавства про охорону праці є важливим способом захисту трудових прав працівників. Про те, хто здійснює громадський контроль за охороною праці, – далі у статті.
34513

Положення про систему управління охороною праці на підприємстві

Для чого потрібне Положення про систему управління охороною праці, які примірні розділи воно має містити та який їх зміст? У статті ви знайдете відповіді не лише на ці та інші питання, а й зможете скачати зразок Положення про систему управління охороною праці.
60008

Яка відповідальність передбачена за порушення законодавства про охорону праці

Для підвищення рівня правової свідомості громадян та стимулювання правомірної поведінки працівників і роботодавців у сфері безпеки праці передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону праці.
95750

Планові перевірки Держпраці

Щорічні перевірки Держпраці — привід для хвилювання на багатьох підприємствах. Вони відбуваються згідно з планом, який затверджує відомство. Дізнайтеся більше, як формуються ці плани та які корективи у законодавство внесені у зв'язку з воєнним станом.
114362