Права та обов’язки роботодавця як страхувальника
Запитання
Які права та обов’язки має роботодавець як страхувальник?
Відповідь
Відповідь на це питання можна знайти у статті 15 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі – Закон № 1105), якою визначені права, обов’язки та відповідальність роботодавця як страхувальника.
Права роботодавця
Роботодавець як страхувальник має право на:
- безплатне отримання в органах Фонду соцстрахування України інформації про порядок використання коштів Фонду;
- отримання інформації про результати проведення перевірки використання коштів Фонду;
- захист своїх прав в судовому порядку.
Обов’язки роботодавця
В свою чергу, роботодавець зобов’язаний:
- надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідну матеріальну компенсацію, страхові виплати та соціальні послуги відповідно до Закону № 1105;
- вести облік коштів соцстрахування і своєчасно надавати Фонду встановлену звітність щодо цих коштів;
- під час перевірки правильності використання коштів Фонду та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам Фонду необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки;
- надавати інформацію про кожний нещасний випадок або професійне захворювання на підприємстві;
- безплатно створювати всі необхідні умови для роботи на підприємстві представників Фонду;
- повідомляти працівникам підприємства про адреси та номери телефонів Фонду, а також ЛПЗ та лікарів, які за угодами з Фондом обслуговують підприємство;
- своєчасно та відповідно до затверджених форм звітувати перед Фондом;
- повернути Фонду суму виплаченого матеріального забезпечення та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов’язань щодо сплати страхових внесків.
Також роботодавець зобов’язаний подавати в установленому порядку відомості про:
- розмір зарплати та використання робочого часу працівників;
- річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг), кількість нещасних випадків і професійних захворювань на підприємстві за попередній календарний рік;
- використання коштів Фонду за іншими визначеними Законом № 1105 напрямами в порядку, встановленому правлінням Фонду.
Щодо достовірності зазначених у документах даних, то вони перевіряється Фондом. Якщо роботодавець подає недостовірні дані або використовує кошти Фонду з порушенням встановленого порядку, то він добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.