Зміст статті
- Причини ДТП
- Профілактика стомлюваності водіїв
- Мікроклімат робочого місця водія
- Шум та вібрація на робочому місці водія
- Вплив розташування водія на робочому місці
- Організація режиму праці та відпочинку водія
- Організація харчування водія
- Питний режим водія
- Фізичні навантаження для водіїв як профілактика захворювань
Причини ДТП
Головними причинами ДТП в Україні є наступні:
- перевищення швидкості;
- порушення правил дорожнього руху;
- водіння у нетверезому вигляді;
- перевтома водіїв при тривалій безперервній робот;
- наявність інших несприятливих супутніх факторів.
Керування автомобілем – це робота, яка вимагає максимальної концентрації уваги та передбачає збільшене навантаження на органи почуттів людини.
Праця водія являє собою поєднання фізичної і розумової роботи і потребує від нього фізичної, психічної витривалості і пристосовності. При цьому людина не завжди знаходиться у належній фізичній формі і психічному стані.
Профілактика стомлюваності водіїв
Після декількох годин роботи з'являються перші ознаки втоми, які, однак, не свідчать ще про збільшення небезпеки при управлінні автомобілем. Виникнення деякої втоми є природним. Але якщо час роботи водія починає перевищувати встановлені норми, то збільшується вірогідність потрапити у ДТП.
Профілактика стомлення проводиться за кількома напрямками, основними з яких є:
- забезпечення оптимальних мікрокліматичних умов в кабіні (температура, вологість, швидкість потоку повітря);
- зниження шуму і вібрації, шкідливих хімічних домішок до повітря;
- створення додаткових зручностей на робочому місці;
- зменшення зусиль, необхідних в процесі керування автомобілем, спрощення процесу управління;
- раціональна організація режиму праці та відпочинку водія.
Мікроклімат робочого місця водія
Важливе значення мають мікрокліматичні показники в кабіні водія. Температура повітря в кабіні визначається температурою зовнішнього повітря і тепловиділеннями двигуна.
Найбільш сприятливою є температура повітря 18-20 °С.
Знижена температура повітря негативно впливає на роботу м'язів, знижує швидкість і точність рухів, отже, водій допускає більше помилок.
В умовах підвищеної температури повітря водій швидше стомлюється, в нього знижується увага та сповільнюється реакція.
Нормальна вологість повітря повинна бути у межах від 30% до 70%.
Читайте також: Оцінка умов праці
Шум та вібрація на робочому місці водія
Несприятливий вплив на працездатність людини може надавати також шум і вібрація.
Показники вібрації зростають при:
- збільшенні швидкості руху автомобіля;
- погіршенні стану дорожнього покриття;
- зменшенні корисного навантаження.
Під впливом шуму та вібрації відбуваються наступні процеси:
- погіршується зорове сприйняття;
- знижується увага;
- уповільнюються реакції;
- знижується точність дій.
Тривала дія на людину шуму та вібрації викликає стомлення, головний біль.
Для зниження шуму та вібрації в кабіні автомобіля проводиться:
ретельна підгонка частин кабін,
- ізоляція двигунів;
- звукоізоляція дверей;
- щільна підгонка скла вікон;
- амортизація підвісок тощо.
Для зменшення коливань кузова на деяких автобусах застосовують пневматичну підвіску коліс, у якій як пружні елементи служать гумокордні повітряні балони. Така підвіска забезпечує автобусу плавність ходу і цим знижує стомлюваність пасажирів і водія.
Дізнайтеся більше
Вплив розташування водія на робочому місці
Великий вплив на роботу водія надає правильна його посадка за кермом автомобіля на сидінні кабіни, яке визначає його «спокійне положення в стані готовності».
При правильній посадці:
- водій повинен сидіти прямо, а його спина повністю прилягати до спинки сидіння;
- ноги мають легко діставати до педалей;
- руки, що лежать на рульовому колесі, повинні бути злегка зігнуті в ліктях;
- спинка сидіння повинна мати певний нахил, щоб сила тяжіння тіла найбільш вигідно розподілялася на сидіння і спинку, а м'язи стегна були максимально розслаблені. Зайвий нахил спинки погіршує видимість дороги і ускладнює керування автомобілем.
Дізнайтеся більше: Атестація робочих місць за умовами праці
Організація режиму праці та відпочинку водія
Головним завданням раціональної організації режиму праці водія є досягнення і підтримка протягом робочої зміни високої ефективності праці зі збереженням здоров'я водія.
Різні варіанти організації праці водія передбачають загальний місячний баланс робочого часу в 178 робочих годин:
- при 5-денному робочому тижні нормальна тривалість зміни визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку або графіками змінності з таким розрахунком, щоб загальна тривалість робочого часу за тиждень не перевищувала 41 год;
- при 6-денному робочому тижні нормальна тривалість зміни не може перевищувати 7 год в звичайні дні і 6 ч в передвихідні і передсвяткові дні.
Для забезпечення безпеки руху після 3 годин роботи водію потрібно здійснити 15-хвилинну перерву, і після трьох наступних годин безперервної роботи необхідно робити 30-хвилинну перерву для відпочинку.
Щоденний міжзмінний відпочинок (перерва в роботі між закінченням однієї зміни і початком наступної зміни), повинен бути не менше подвійної тривалості роботи в попередню зміну. Щотижневий безперервний відпочинок при 5-ти або 6-денному робочому тижні повинен становити не менше 42 годин.
Загальним вихідним днем є неділя. Другий вихідний день при 5-денному робочому тижні встановлюється графіком роботи автотранспортного підприємства. Для забезпечення безперервної роботи рухомого складу допускається надання водіям вихідних днів в різні дні тижня відповідно до графіка змінності.
Організація харчування водія
Правильно організоване харчування має для водія важливе значення, тому що при порушенні режиму і якості харчування порушується психічна діяльність людини і швидко наростає стомлення.
Добова калорійність харчового раціону водія (в середньому 3500 ккал) при 3-разовому харчуванні орієнтовно повинна розподілятися наступним чином:
- сніданок – 30% добової калорійності;
- обід – 45-50%;
- вечеря – 25-20%.
Залежно від пори року та зовнішньої температури калорійність розподіляється таким чином:
- в умовах жаркого клімату в літній час, коли відзначається відсутність апетиту, калорійність обіду повинна бути зменшена до 35-40% і ввечері збільшена до 35-30%.
- в умовах холодного клімату та взимку розподіл добового раціону від звичайного не відрізняється.
У якісному відношенні харчовий раціон повинен містити живильні речовини, необхідні для організму: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі і вітаміни. Вітаміни повинні обов'язково входити в будь-який раціон харчування. Так, при нестачі в їжі вітаміну А знижується здатність водія бачити предмети вночі (в сутінках). Вітамін А міститься в печінці тріски, яйцях, коров'ячому маслі і інших продуктах. Останнім часом встановлено, що вітамін С активно впливає на швидкість реакції, що є надзвичайно важливим для водія.
Питний режим водія
Велике значення для збереження високого рівня працездатності водія має дотримання питного режиму. Добова потреба людини у воді (близько 2,5 л) може змінюватися в залежності від різних умов (пори року, температури повітря в кабіні, характеру роботи і ін.).
Надмірне вживання водієм в поїздках води веде до:
- перевантаження організму рідиною,
- порушення водно-сольового балансу,
- ускладнення роботи серця,
- зниження працездатності.
Для вгамування спраги варто користуватися термосом з холодною, краще підкисленою або мінеральною водою. Подолає спрагу також гарячий чай, особливо зелений.
Фізичні навантаження для водіїв як профілактика захворювань
Тривалий малорухливий стан водія в період роботи може викликати різні функціональні порушення, тому фізичні вправи та заняття спортом для водія автотранспорту мають особливе значення.
Рекомендовано:
- спортивні ігри,
- легка атлетика,
- плавання,
- ранкова гігієнічна гімнастика,
- різні фізичні розминки під час перевезення.
Виконання усіх профілактичних заходів сприяє поліпшенню стану здоров'я водіїв і , як наслідок – зниженню рівня травматизму на дорогах.
За матеріалами Управління Держпраці у Миколаївській області