Нещасні випадки під час виконання трудових обов’язків, які призвели до втрати працездатності працівника або до його смерті, підлягають розслідуванню (п. 7 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою КМУ від 30.11.2011 № 1232; далі — Порядок № 1232).
Розслідуватимемо нещасні випадки по-новому
Де стався нещасний випадок
Нещасний випадок стався з водієм-експедитором О. підприємства N під час ремонтних робіт в авторемонтній майстерні.
Приміщення авторемонтної майстерні розташоване в одноповерховій цегляній будівлі.
Місце нещасного випадку — пост технічного обслуговування і ремонту у приміщенні авторемонтної майстерні. Праворуч від нього — права внутрішня стіна зварювальної дільниці, ліворуч — пересувні металеві щити на відстані 5750 мм від правої внутрішньої стіни, попереду — вікно, позаду — в’їзні ворота.
Пост технічного обслуговування і ремонту — це оглядова канава шириною 1050 мм, довжиною 9800 мм з боковим входом у кінці канави. Ремонтують автомобілі на посту технічного обслуговування і ремонту слюсарі-ремонтники. Водії беруть участь у ремонті як помічники. Вони проходять цільовий інструктаж для водіїв, які беруть участь у ремонті й обслуговуванні автомобілів.
На момент огляду місця травмування потерпілого на оглядовій канаві був установлений вантажний автомобіль — сідловий тягач, призначений для роботи з напівпричепом. Він складається з рами, на якій у передній частині встановлена кабіна, позаду рами — сідлово-зчіпний пристрій. На рамі встановлено технологічне обладнання — паливний бак, ресивери тощо. Щоб підніматися й опускатися з рами автомобіля, завод-виробник передбачає поручень та підніжку.
Підлога рівна, зроблена з бетону, без вибоїн.
Аналогічних нещасних випадків на підприємстві не траплялося.
Цільовий інструктаж для водіїв
ДОСЬЄ
Потерпілий: водій-експедитор. Наслідок нещасного випадку: смерть. Напрям діяльності підприємства N: автотранспортні перевезення. Режим роботи підприємства: п’ятиденний — з 08:00 до 17:00. Обідня перерва з 12:00 до 13:00. Вихідні — субота та неділя. Загальний стаж роботи: 40 років 10 місяців; за професією — 30 років; на підприємстві — 22 роки. Навчання за професією: 1978 р. Навчання та перевірка знань із ОП: 06.07.2017. Професійний добір: 26.09.1995. Інструктажі з ОП: вступний — 26.09.1995; первинний — 26.09.1995; повторний — 06.07.2017; цільовий — 06.07.2017. Медогляди: попередній — 26.09.1995; періодичний — 10.03.2017. |
Що з’ясувала комісія з розслідування
За п’ять днів до нещасного випадку під час технічного огляду перед випуском автомобіля на лінію виявили, що вийшла з ладу задня ліва ресора. Автомобіль поставили на ремонт.
Водію-експедитору О., закріпленому за автомобілем, начальник авторемонтної майстерні М. провів цільовий інструктаж із питань охорони праці для водіїв, які беруть участь у ремонті й обслуговуванні автомобілів.
У день пригоди о 08:10 начальник авторемонтної майстерні М. доручив слюсарю з ремонту автомобілів К. встановити задню ресору на автомобіль. У ремонтних роботах брав участь і слюсар-інструментальник П. Він обрізав довгий стяжний болт кріплення ресори, а слюсар К. за допомогою кран-балки підняв її. Потім він виліз на раму автомобіля і, підтримуючи передню частину ресори, за допомогою крана опустив її на місце кріплення на задньому мосту. Водій-експедитор О. при цьому стояв на підлозі поряд із паливним баком та підтримував задню частину ресори.
Під час цієї роботи був присутній і начальник авторемонтної майстерні М. Після того, як опустили ресору на місце кріплення, М. пішов до зони ремонту, де ремонтували інші автомобілі.
Водій-експедитор О. стояв на підлозі зліва від автомобіля. Потім він без виробничої потреби самовільно вирішив піднятися на раму автомобіля. Після того, як установили підресорник*, виявилося, що його потрібно було підрівняти у місці установки. Водій-експедитор О. сказав, що він спуститься і знизу з оглядової канави підправить. У цей момент слюсар К. нагнувся до ресори, щоб подивитися, що ще залишилося зробити. Слюсар-інструментальник П. дивився на ресору і побачив, як водій-експедитор О. падає спиною вперед. К. почув важке падіння тіла. О. лежав зліва від автомобіля на підлозі на спині.
* Підресорник ставили вручну, адже він не важкий і не потребує вантажопідіймальних механізмів.
Слюсар К. побіг викликати фельдшера підприємства. Дорогою він просив інших слюсарів повідомити про те, що сталося, начальнику авторемонтної майстерні М. Той відправив працівника за фельдшером і викликав швидку. Фельдшер надав першу допомогу непритомному О. Швидка доставила потерпілого до клінічної лікарні.
Комісія вважає, що водій-експедитор О. почав спускатися з рами автомобіля не в передбаченому заводом-виробником місці. Водій оступився й упав із висоти 1100 мм. Він отримав тяжку травму, через яку згодом помер.
Наслідками нещасного випадку відповідно до висновку ступеня тяжкості виробничої травми є тяжка закрита черепно-мозкова травма, закрита травма грудної клітки, забій легенів тощо.
Потерпілий не перебував в алкогольному сп’янінні.
Через два тижні потерпілий помер у клінічній лікарні. За актом судово-медичного дослідження бюро судово-медичної експертизи смерть водія-експедитора О. настала від закритого перелому склепіння черепа.
Члени комісії з розслідування нещасного випадку зустрілися з сім’єю потерпілого, щоб розглянути питання щодо розв’язання соціальних проблем, які виникли внаслідок нещасного випадку, та роз’яснити права у зв’язку з нещасним випадком.
Які висновки комісії з розслідування
Нещасний випадок із водієм-експедитором О. підприємства N комісія визнала пов’язаним із виробництвом на підставі підпункту 1 пункту 15 Порядку № 1232.
За результатами розслідування склали акт за формою Н-1.
Основна причина нещасного випадку: організаційна — порушення інструкцій із охорони праці.
Порушено: пункт 3.15 Інструкції з охорони праці № 22 для водіїв, які беруть участь у ремонті і обслуговуванні автомобілів: під час обслуговування і ремонту автомобіля на висоті понад 1 м працівникам необхідно користуватися спеціальними підмостками.
Супутня причина нещасного випадку: організаційна — невиконання посадових обов’язків.
Порушено: пункт 1 розділу 2 Посадової інструкції з охорони праці і техніки безпеки начальника авторемонтної майстерні: забезпечувати контроль за виконанням працівниками — водіями, які беруть участь у ремонті — правил і норм із охорони праці, техніки безпеки й виробничої санітарії.
Особи, дії або бездіяльність яких призвели до нещасного випадку:
О. — водій-експедитор підприємства N під час обслуговування і ремонту автомобіля на висоті понад 1 м не скористався передбаченою заводом-виробником підніжкою і поручнем для спуску з рами автомобіля та спустився не в установленому місці. Він порушив пункт 3.15 Інструкції з охорони праці № 22 для водіїв, які беруть участь у ремонті і обслуговуванні автомобілів;
М. — начальник авторемонтної майстерні підприємства N не забезпечив належний контроль за виконанням працівником — водієм, який брав участь у ремонті — правил і норм із охорони праці, техніки безпеки й виробничої санітарії. Він порушив пункт 1 розділу 2 Посадової інструкції з охорони праці і техніки безпеки начальника авторемонтної майстерні.
Як усунути причини нещасного випадку
Аби запобігти подібним нещасним випадкам у майбутньому, комісія з розслідування запропонувала вжити таких заходів:
- довести до відома працівників обставини та причини нещасного випадку;
- провести з водіями і слюсарями позаплановий інструктаж із питань охорони праці;
- посилити контроль за дотриманням працівниками трудової та виробничої дисципліни.
Чи отримав потерпілий страхові виплати
Про те, чи отримав потерпілий страхові виплати читайте у продовженні статті в Довіднику.