Смертельний нещасний випадок із водієм‑експедитором: практика розслідування

В авторемонтній майстерні стався нещасний випадок — водій-експедитор під час ремонту автомобіля упав із його рами. Як наслідок — отримав тяжку травму, через яку згодом помер. Чи мають право члени сім’ї потерпілого на страхові виплати?

акт н1

Нещасні випадки під час виконання трудових обов’язків, які призвели до втрати працездатності працівника або до його смерті, підлягають розслідуванню (п. 7 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою КМУ від 30.11.2011 № 1232; далі — Порядок № 1232).

Розслідуватимемо нещасні випадки по-новому

Де стався нещасний випадок

Нещасний випадок стався з водієм-експедитором О. підприємства N під час ремонтних робіт в авторемонтній майстерні.

Приміщення авторемонтної майстерні розташоване в одноповерховій цегляній будівлі.

Місце нещасного випадку — пост технічного обслуговування і ремонту у приміщенні авторемонтної майстерні. Праворуч від нього — права внутрішня стіна зварювальної дільниці, ліворуч — пересувні металеві щити на відстані 5750 мм від правої внутрішньої стіни, попереду — вікно, позаду — в’їзні ворота.

Пост технічного обслуговування і ремонту — це оглядова канава шириною 1050 мм, довжиною 9800 мм з боковим входом у кінці канави. Ремонтують автомобілі на посту технічного обслуговування і ремонту слюсарі-ремонтники. Водії беруть участь у ремонті як помічники. Вони проходять цільовий інструктаж для водіїв, які беруть участь у ремонті й обслуговуванні автомобілів.

На момент огляду місця травмування потерпілого на оглядовій канаві був установлений вантажний автомобіль — сідловий тягач, призначений для роботи з напівпричепом. Він складається з рами, на якій у передній частині встановлена кабіна, позаду рами — сідлово-зчіпний пристрій. На рамі встановлено технологічне обладнання — паливний бак, ресивери тощо. Щоб підніматися й опускатися з рами автомобіля, завод-виробник передбачає поручень та підніжку.

Підлога рівна, зроблена з бетону, без вибоїн.

Аналогічних нещасних випадків на підприємстві не траплялося.

Цільовий інструктаж для водіїв

Смертельний нещасний випадок із водієм‑експедитором: практика розслідування
Микола Лисюкперший заступник генерального директора Національного науково-дослідного інституту промислової безпеки та охорони праці
Водії колісних транспортних засобів повинні проходити цільовий (передрейсовий) інструктаж

ДОСЬЄ

Потерпілий: водій-експедитор.

Наслідок нещасного випадку: смерть.

Напрям діяльності підприємства N: автотранспортні перевезення.

Режим роботи підприємства: п’ятиденний — з 08:00 до 17:00. Обідня перерва з 12:00 до 13:00. Вихідні — субота та неділя.

Загальний стаж роботи: 40 років 10 місяців; за професією — 30 років; на підприємстві — 22 роки.

Навчання за професією: 1978 р.

Навчання та перевірка знань із ОП: 06.07.2017.

Професійний добір: 26.09.1995.

Інструктажі з ОП: вступний — 26.09.1995; первинний — 26.09.1995; повторний — 06.07.2017; цільовий — 06.07.2017.

Медогляди: попередній — 26.09.1995; періодичний — 10.03.2017.

Що з’ясувала комісія з розслідування

За п’ять днів до нещасного випадку під час технічного огляду перед випуском автомобіля на лінію виявили, що вийшла з ладу задня ліва ресора. Автомобіль поставили на ремонт.

Водію-експедитору О., закріпленому за автомобілем, начальник авторемонтної майстерні М. провів цільовий інструктаж із питань охорони праці для водіїв, які беруть участь у ремонті й обслуговуванні автомобілів.

У день пригоди о 08:10 начальник авторемонтної майстерні М. доручив слюсарю з ремонту автомобілів К. встановити задню ресору на автомобіль. У ремонтних роботах брав участь і слюсар-інструментальник П. Він обрізав довгий стяжний болт кріплення ресори, а слюсар К. за допомогою кран-балки підняв її. Потім він виліз на раму автомобіля і, підтримуючи передню частину ресори, за допомогою крана опустив її на місце кріплення на задньому мосту. Водій-експедитор О. при цьому стояв на підлозі поряд із паливним баком та підтримував задню частину ресори.

Під час цієї роботи був присутній і начальник авторемонтної майстерні М. Після того, як опустили ресору на місце кріплення, М. пішов до зони ремонту, де ремонтували інші автомобілі.

Водій-експедитор О. стояв на підлозі зліва від автомобіля. Потім він без виробничої потреби самовільно вирішив піднятися на раму автомобіля. Після того, як установили підресорник*, виявилося, що його потрібно було підрівняти у місці установки. Водій-експедитор О. сказав, що він спуститься і знизу з оглядової канави підправить. У цей момент слюсар К. нагнувся до ресори, щоб подивитися, що ще залишилося зробити. Слюсар-інструментальник П. дивився на ресору і побачив, як водій-експедитор О. падає спиною вперед. К. почув важке падіння тіла. О. лежав зліва від автомобіля на підлозі на спині.

* Підресорник ставили вручну, адже він не важкий і не потребує вантажопідіймальних механізмів.

Слюсар К. побіг викликати фельдшера підприємства. Дорогою він просив інших слюсарів повідомити про те, що сталося, начальнику авторемонтної майстерні М. Той відправив працівника за фельдшером і викликав швидку. Фельдшер надав першу допомогу непритомному О. Швидка доставила потерпілого до клінічної лікарні.

Комісія вважає, що водій-експедитор О. почав спускатися з рами автомобіля не в передбаченому заводом-виробником місці. Водій оступився й упав із висоти 1100 мм. Він отримав тяжку травму, через яку згодом помер.

Наслідками нещасного випадку відповідно до висновку ступеня тяжкості виробничої травми є тяжка закрита черепно-мозкова травма, закрита травма грудної клітки, забій легенів тощо.

Потерпілий не перебував в алкогольному сп’янінні.

Через два тижні потерпілий помер у клінічній лікарні. За актом судово-медичного дослідження бюро судово-медичної експертизи смерть водія-експедитора О. настала від закритого перелому склепіння черепа.

Члени комісії з розслідування нещасного випадку зустрілися з сім’єю потерпілого, щоб розглянути питання щодо розв’язання соціальних проблем, які виникли внаслідок нещасного випадку, та роз’яснити права у зв’язку з нещасним випадком.

Які висновки комісії з розслідування

Нещасний випадок із водієм-експедитором О. підприємства N комісія визнала пов’язаним із виробництвом на підставі підпункту 1 пункту 15 Порядку № 1232.

За результатами розслідування склали акт за формою Н-1.

Основна причина нещасного випадку: організаційна — порушення інструкцій із охорони праці.

Порушено: пункт 3.15 Інструкції з охорони праці № 22 для водіїв, які беруть участь у ремонті і обслуговуванні автомобілів: під час обслуговування і ремонту автомобіля на висоті понад 1 м працівникам необхідно користуватися спеціальними підмостками.

Супутня причина нещасного випадку: організаційна — невиконання посадових обов’язків.

Порушено: пункт 1 розділу 2 Посадової інструкції з охорони праці і техніки безпеки начальника авторемонтної майстерні: забезпечувати контроль за виконанням працівниками — водіями, які беруть участь у ремонті — правил і норм із охорони праці, техніки безпеки й виробничої санітарії.

Особи, дії або бездіяльність яких призвели до нещасного випадку:

О. — водій-експедитор підприємства N під час обслуговування і ремонту автомобіля на висоті понад 1 м не скористався передбаченою заводом-виробником підніжкою і поручнем для спуску з рами автомобіля та спустився не в установленому місці. Він порушив пункт 3.15 Інструкції з охорони праці № 22 для водіїв, які беруть участь у ремонті і обслуговуванні автомобілів;

М. — начальник авторемонтної майстерні підприємства N не забезпечив належний контроль за виконанням працівником — водієм, який брав участь у ремонті — правил і норм із охорони праці, техніки безпеки й виробничої санітарії. Він порушив пункт 1 розділу 2 Посадової інструкції з охорони праці і техніки безпеки начальника авторемонтної майстерні.

Як усунути причини нещасного випадку

Аби запобігти подібним нещасним випадкам у майбутньому, комісія з розслідування запропонувала вжити таких заходів:

  • довести до відома працівників обставини та причини нещасного випадку;
  • провести з водіями і слюсарями позаплановий інструктаж із питань охорони праці;
  • посилити контроль за дотриманням працівниками трудової та виробничої дисципліни.

Чи отримав потерпілий страхові виплати

Про те, чи отримав потерпілий страхові виплати читайте у продовженні статті в Довіднику.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді