Можливості використання штучного інтелекту в охороні праці

Автор
Володимир Дрозд — сертифікований експерт Європейського співтовариства з охорони праці (CE ESOSH). Досвідчений фахівець-практик, який підкаже, як діяти інженеру ОП в будь-якій ситуації
ШІ вже найближчим часом може стати надійним помічником, який буде допомагати фахівцям з охорони праці значно економити час для виконання різних задач. Роль штучного інтелекту в охороні праці буде дуже стрімко розвиватися. Він зможе вже найближчим часом стати однією із базових компетенцій сучасних спеціалістів з ОП.
Штучний інтелект (англ. artificial intelligence) — це область інформатики, яка займається розробкою інтелектуальних комп'ютерних систем, інтелектуальних комп'ютерних програм, які імітують роботу людського розуму. Такі інтелектуальні системи повинні виконувати творчі функції, мисленнєві операції, які традиційно вважаються прерогативою людини: розуміння мови, уміння навчатися, здатність міркувати, робити висновки та передбачати, розв'язувати проблеми тощо. 

Існує кілька напрямів створення штучного інтелекту:  

  • створення комп'ютерних систем, що імітують діяльність людини (наприклад, емоції, мовлення, жести, відчуття, творчість тощо);
  • створення комп'ютерних систем на основі використання біологічних елементів;
  • створення комп'ютерних систем, які імітують логічне мислення людини на основі використання систем логічного програмування;
  • створення комп'ютерних систем, які будуть так званими інтелектуальними агентами, що сприймають навколишній світ за допомогою датчиків і впливають на об'єкти в навколишньому середовищі за допомогою деяких механізмів. 

Штучний інтелект є доповненням до людського інтелекту. ШІ не має емоцій, сумнівів, свідомості чи особистої думки. Він чітко виконує завдання, які ви йому надаєте, використовуючи дані, які знову ж таки надходять від вас до нього. 

Використання штучного інтелекту на підприємствах

ШІ вже найближчим часом може стати надійним помічником, який буде допомагати головним фахівцям підприємств значно економити час та сили для виконання різних задач, як простих, так і досить складних, що допоможе спрямувати людський ресурс на вирішення більш пріоритетних задач. Застосування штучного інтелекту полегшить як виробничі процеси великих підприємств, так і роботу з документами в офісі.

У таблиці наведені дані опитування близько 13 тис. людей, яке проводила Boston Consulting Group  у 2023 році у 18 країнах світу.  

 

 

Не користуюсь 

1 раз на місяць 

Регулярно 

Керівники вищої ланки (СЕО) 

8% 

12% 

80% 

Керівники середньої ланки 

33% 

21% 

46% 

Працівники  

60% 

20% 

20% 


Як бачимо, керівники вищої ланки, розуміючи роль штучного інтелекту для підприємств вже активно ним користуються.
 

Можливості використання штучного інтелекту в охороні праці Як забезпечити сприятливий виробничий мікроклімат

Розглянемо більш детально, чим корисний штучний інтелект для підприємств:

  • Навчання персоналу. Створення інтерактивних модулів навчання. Підготовка презентацій для навчання та інструктажів (давно відомо, що візуально інформація сприймається і запам'ятовується набагато краще). Також ШІ може створити навчальний план під будь-яку професію не тільки з урахуванням специфіки виробництва, а й з урахування досвіду працівника. Звичайно все залежить від вхідної інформації. 
  • Розробка шаблонів нових документів та перегляд діючих. Зараз для актуалізації чи перегляду внутрішніх локальних актів підприємства витрачається дуже багато часу. З використанням, наприклад ChatGPT, значно зростає швидкість (в 5-10 разів) виконання завдань з текстами (положення, інструкції, накази, розпорядження тощо). Тобто, не за години, а за секунди. (Основна перевага ChatGPT — його універсальність і простота взаємодії. Чатбот може як генерувати текст з мінімуму інформації, так і виправляти наявний, спрощувати або навпаки додавати специфічні деталі до вашої теми. Фактично будь-яке завдання що стосується текстів, ви можете реалізувати за допомогою цього чатбота). 
  • Автоматизація процесів. Для виробничих підприємств штучний інтелект можна застосовувати для автоматизації технологічних процесів та операцій. Підвищувати їх якість, точність і швидкість. 
  • Робота з клієнтами та контрагентами. Для офісних працівників ШІ помічник не тільки в обробці значної кількості звернень клієнтів, а й в тому, що він може давати зворотний зв’язок. По - перше, такий процес є швидшим, аніж телефонні розмови, по - друге клієнта протягом декількох секунд отримує потрібну інформацію в будь-який момент. Дана перевага може значно збільшити кількість клієнтів.
  • Підбір кваліфікованого персоналу. Зважаючи на великий дефіцит кваліфікованих фахівців, штучний інтелект допоможе миттєво обробляти велику кількість резюме підбираючи персонал, а саме: зрозуміти, чи відповідає співробітник своїй посаді; виявити потенціал співробітника; визначитиособисті якості співробітника. Тобто, штучний інтелект – це допомога для підприємства у закритті вакансій від лінійного персоналу до топменеджменту.
  • Оцінка та прогнозування ризиків. Штучний інтелект у сфері праці є незамінним помічником для підприємств і фахівців з ОП в аналізі шкідливих та небезпечних факторів на робочих місцях. Зважаючи на те, що для оцінки ризиків збирається величезна кількість інформації, а карти оцінки ризиків на великих підприємствах можуть бути на декількох аркушах, штучний інтелект згенерує інформацію у декілька рядків.
  • Аналіз нещасних випадків та інцидентів. Проаналізувавши обставини та причини нещасних випадків на виробництві, ШІ зможе виявити проблемні питання та розробити дієві заходи по недопущенню подібних нещасних випадків у майбутньому.  
Катерина Хижняк експерт Експертус Охорона праці, Європейського співтовариства з ОП, сертифікований аудитор систем менеджменту професійного здоров’я та безпеки
Скористайтеся порадами експерта, щоб ефективно підготуватися, провести та оформити нараду з питань охорони праці. Як бонус отримайте зразок протоколу наради. А ще — з’ясуйте, яких помилок найчастіше припускаються під час організації такого засідання.

Як працює штучний інтелект в охороні праці

З вище наведених прикладів ми бачимо, що штучний інтелект продуктивно працює як для підприємств, так і для охорони праці. Всю силу використання ШІ в охороні праці навіть неможливо оцінити.

Але вже зараз можна застосовувати його для вирішення наступних питань: 
  • оцінка ризиків на робочих місцях;
  • підготовка матеріалів для проведення навчання та інструктажів;
  • розробка питань для перевірки знань з певного нормативно – правового акту з охорони праці;
  • розробка чеклістів з безпечного виконання робіт;
  • проведення та аналіз аудиту стану охорони праці під час виконання робіт та експлуатації машин, механізмів, устаткування;
  • розробка та оновлення документів;
  • розслідування і аналіз нещасних випадків та інцидентів;
  • планування комплексних заходів для встановлених нормативів безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, підвищення наявного рівня охорони праці, запобігання випадкам виробничого травматизму, професійного захворювання, аваріям і пожежам;
  • планування роботи (щоденна, тижнева, щомісячна, квартальна) фахівців з охорони праці з пріоритетністю завдань. 

Можна з впевненістю сказати, що вплив нових технологій на охорону праці значний. Продуктивність фахівця з охорони праці зростає в рази, і один такий спеціаліст, який вміє використовувати переваги ШІ, може замінити декількох працівників.  

Наприклад: 

  • одним запитом штучний інтелект можна робити кілька завдань: дай відповіді, розроби необхідну таблицю, залиш в ній вільні графи для приміток;
  • використовуєте скановані документи, листи, запити, завантажуєте їх і отримуєте від ШІ необхідну відповідь. 

Тобто, один фахівець може самостійно виконувати функції служби охорони праці. 

Штучний інтелект — це потужний інструмент підтримки спеціаліста з охорони праці, який розуміє його сильні та слабкі сторони. Важливо зрозуміти, як він працює!  

Радимо слідкувати за оновленнями інструментів для роботи з ШІ. Необхідно шукати нові варіанти використання штучного інтелекту, про які ми не знаємо, і може навіть не здогадуємось, адже їх безмежна кількість, і вони можуть приносити нам користь.

У фахівця з ОП дуже багато паперової роботи: інструкції, положення, накази, розпорядження, проєкти виконання робіт, карти безпеки, технологічні карти, листи, звіти тощо. Тому, напевно, варто і починати використовувати ШІ саме з рутинної роботи. 

Поради для постановки запитів

Запит – це текст, який ми надаємо на вході, яикй штучний інтелект генерує в інформацію на виході. Важливо зрозуміти, як створювати запити для ШІ. 

ШІ - це не Гугл, тому буде помилкою ставити йому запитання або робити запити так, як у відомій пошуковій системі. 

  1. Стисло ставте лише одне запитання. Запитання повинно бути конкретним. В переважній більшості випадків ми не отримаємо необхідну відповідь після першого запиту. Після першої відповіді будуть наступні запитання, і з кожним ми будемо отримувати більше відповідей.
  2. Запитання повинно бути чітким, зрозумілим та з достатнім контекстом. Допоможіть ШІ «побачити» вашу тему. 
  3. Запитуйте так, щоб вас не можна було зрозуміти двозначно. Лише чіткі та конкретні запити з максимальною кількістю уточнень дадуть бажаний результат.  
  4. Питайте саме те, що вам потрібно і в якому вигляді (текст, таблиця, малюнок, презентація тощо). Все залежить від якості питання, від того, наскільки вірно ви його сформулюєте. Вміння ставити запитання впливає на те, дізнаєтесь ви щось нове і чи отримаєте багато нової інформації. 

Від теорії до практики

При знайомстві з ШІ може здатися, що не такий він вже і «розумний», але тут головне практика, чим більше ви з ним працюєте, тим ви його краще розумієте і він вас теж починає краще розуміти та на повну працювати, виконуючі ваші завдання так, як ви це і передбачали.  

Потрібна постійна практика роботи зі штучним інтелектом, постійний «контакт», тоді навички розвиваються і результати постійно покращуються. Ставте завдання ШІ, які у вас виникають на роботі, у побуті при дозвіллі тощо. Використовуйте його активно і робіть його частиною свого життя. 

Ставте йому чіткі та докладно описані задачі, і тоді він зможе краще виконати запит. Але повністю довіряти ШІ не потрібно. Обов’язково  самостійно редагуйте та перевіряйте матеріал, адже він не завжди має достатню базу для виконання вашого завдання. 

baner_programa.jpg

Ризики у застосуванні штучного інтелекту

Завжди є певна вірогідність того, що штучний інтелект згенерує недостовірні або помилкові дані.  

Звичайно є певні ризики щодо використання ШІ не тільки у створенні, наприклад, питань чи тестів з перевірки знань, а й використання ШІ для надання відповідей на ці питання. Тобто, є ризик зниження фахових здібностей та заміну людського мислення та знань, використання штучного інтелекту для здачі іспитів чи написанні дисертацій.  Також є побоювання, що постійне використання штучного інтелекту може стати залежністю і з часом погіршити критичне та творче мислення фахівців з ОП. 

Але, з іншої сторони, щоб отримати необхідну інформацію треба вміти правильно ставити питання, щоб текст був послідовним, логічним та зрозумілим. Без певних навичок і компетенцій зробити це практично неможливо. 

Радимо не надавати ШІ наступну інформацію: імена, прізвища, найменування підприємств, конфіденційну інформацію.

Перспективи розвитку штучного інтелекту

Штучний інтелект буде розвиватися так стрімко, як розвиваються цифрові технології. Те, що колись здавалося неймовірним – зараз реальність. Він обов’язково знайде свою нішу та буде заповнювати її з неймовірною швидкістю. Це краще розуміють ті, хто пам’ятають касетні магнітофони та чорно-білі телевізори, а зараз слухають музику та дивляться кінофільми у смартфоні. 

Водночас ШІ-системи (принаймні поки що) не готові повноцінно замінити людську креативність, критичне мислення та розуміння контексту.  

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді