Практика розслідування нещасного випадку внаслідок падіння
Шпаргалка «Як організувати розслідування нещасного випадку»
Згідно з п. 3 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою КМУ від 17.04.2019 № 337 (далі — Порядок № 337), нещасні випадки під час виконання трудових обов’язків або в дорозі, які призвели до втрати працездатності працівника або до необхідності перевести його на іншу (легшу) роботу тощо, підлягають розслідуванню.
Де стався нещасний випадок
Нещасний випадок стався з водієм автотранспортних засобів М., який виконував функції експедитора Виставкового центру розвантаження (далі — Центр).
Місце для розвантаження має рівне та сухе асфальтобетонне покриття.
Підлога напівпричепа рівна, зроблена з фанери товщиною 30 мм. Підлога розміщена на висоті 1,24 м від поверхні землі. З кожного боку напівпричепа є чотири стойки, прикріплені до його підлоги, а також ліворуч та праворуч розміщені по чотири відкидні металеві борти.
Напівпричіп має тентове покриття. Задній борт, який містить спеціальну підставку для ніг, закривається окремим відкидним тентом та має відкидний металевий борт. Тентове покриття у нижній частині кріпиться по периметру до бортів напівпричепа за допомогою спеціальних кілець та троса, а в задній частині напівпричепа фіксується тросом.
Аналогічних нещасних випадків на підприємстві не траплялося.
Що з’ясувала комісія з розслідування
За наказом генерального директора підприємства водія М. направили у відрядження на 60 днів на вантажному автомобілі за маршрутом Україна — Європа — Україна.
Перед рейсом начальник департаменту автомобільного транспорту Н. провів водію передрейсовий інструктаж та видав посвідчення про відрядження.
Через сім днів о 09:00 М. прибув на місце призначення на розмитнення. Опісля автомобіль розвантажили. Про це водій повідомив менеджеру підприємства. Далі він отримав завдання — перевезти вантаж у зворотному напрямку.
Через вісім днів о 08:00 М. прибув на митницю у місто. Після того, як розмитнили вантаж, він поїхав на розвантаження до Центру. О 18:30 заїхав на територію Центру, поставив автомобіль на стоянку.
Наступного дня о 07:00 після відпочинку водій поставив транспортний засіб на місце розвантаження та почав готуватися до розвантаження. Витягнув трос кріплення тенту, відкрив усі борти, заліз на платформу напівпричепа, зсунув тент. Опісля почав знімати дерев’яні перегородки. Вантаж розміщувався по центру напівпричепа на відстані 0,5 м від краю платформи напівпричепа з кожного боку.
О 07:45, перебуваючи у напівпричепі, під час знімання дерев’яних перегородок між стойками напівпричепа М. не втримався й упав на асфальт. Після падіння відчув сильний біль у правій нозі. Потерпілий викликав швидку. Та надала йому першу медичну допомогу і відвезла до лікарні швидкої, де його госпіталізували.
Свідки нещасного випадку відсутні.
Наслідком нещасного випадку відповідно до довідки лікарні є підтаранний вивих правої ступні з переломом заднього суглобного відростку таранної кістки. За Класифікатором розподілу травм за ступенем тяжкості, затвердженим наказом МОЗ від 04.07.2007 № 370, травма належить до тяжкої.
У крові потерпілого етилового спирту не виявили.
Члени комісії зустрілися з потерпілим, щоб роз’яснити його права у зв’язку з нещасним випадком.
Код причини нещасного випадку за Класифікатором: визначаємо правильно
Які висновки комісії з розслідування
Нещасний випадок з водієм автотранспортних засобів М. комісія визнала пов’язаним із виробництвом на підставі підпункту 1 пункту 52 Порядку № 337.
За результатами розслідування склали акт за формою Н-1.
Основна причина нещасного випадку: технічна — невідповідність технологічного процесу вимогам безпеки.
Супутня причина нещасного випадку: організаційна — неякісне розроблення інструкцій з охорони праці.
Особи, дії або бездіяльність яких призвели до нещасного випадку: Н. — начальник департаменту автомобільного транспорту підприємства не забезпечив відповідність технологічного процесу підготовки транспортного засобу до розвантаження вимогам безпеки; неякісно розробив інструкцію з охорони праці для водіїв вантажних транспортних засобів, не передбачив у ній вимоги безпеки під час підготовки транспортного засобу до розвантаження.
Порушив: пункт 5.9 Посадової інструкції начальника департаменту автомобільного транспорту та пункти 1.5, 2.7 Положення про розробку інструкцій з охорони праці.
Як усунути причини нещасного випадку
Аби запобігти подібним нещасним випадкам у майбутньому, комісія з розслідування запропонувала вжити таких заходів:
- обговорити на зборах трудового колективу підприємства обставини та причини нещасного випадку;
- переглянути інструкцію з охорони праці для водіїв вантажних транспортних засобів, доповнити її вимогами безпеки під час підготовки транспортного засобу до розвантаження;
- увідповіднити технологічний процес підготовки транспортного засобу до розвантаження вимогам безпеки;
- провести водіям позаплановий інструктаж з охорони праці.