Нещасний випадок із машиністом навантажувача: практика розслідування

Автор
експерт із питань охорони праці та пожежної безпеки, адвокат, Київ
На проїзній частині дороги стався нещасний випадок — машиніст травмував пальця, коли перевіряв технічний стан навантажувача. Чи має право потерпілий на страхові виплати?

Нещасні випадки під час виконання трудових обов’язків, які призвели до втрати працездатності працівника або до його смерті, підлягають розслідуванню.

Де стався нещасний випадок

Нещасний випадок стався з машиністом навантажувача Г. підприємства N, коли той прибирав сніг із проїзної частини дороги.

Місце нещасного випадку розташоване на проїзній частині дороги. Освітлення на час пригоди — штучне, температура повітря — −20 °С. Покриття асфальтобетонне, слизьке, вкрите льодом.

Дільниця автотранспорту та механізмів є самостійним структурним підрозділом підприємства N. Вона має:

  1. забезпечувати належний технічний стан автомобілів та механізмів;
  2. забезпечувати запчастинами й матеріалами техніку, контролювати, щоб раціонально використовували запчастини, матеріали та паливо;
  3. проводити роботи, щоб ліквідувати недоліки або поломки, якщо такі виникли.

Перед тим, як виїхати з підприємства, навантажувач пройшов передрейсовий технічний огляд. За журналом випуску транспортних засобів недоліків виявлено не було.

Аналогічних нещасних випадків на підприємстві не траплялося.

Нещасний випадок на виробництві: яку документацію оформити

ДОСЬЄ

Потерпілий: машиніст навантажувача.

Травми внаслідок нещасного випадку: травма руки.

Напрям діяльності підприємства N: обслуговування доріг.

Режим роботи підприємства: п’ятиденний — з 07:30 до 16:30. Обідня перерва з 12:30 до 13:30. Вихідні — субота та неділя. Окрім того, на підприємстві працюють працівники у цілодобовому режимі: дільниця утримання автошляхів, водії, механізатори, машиністи.

Загальний стаж роботи: 29 років 5 місяців 19 днів; за професією — 16 років 2 місяці 19 днів; на підприємстві — 16 років 2 місяці 19 днів.

Навчання за професією: 04.12.2000.

Навчання та перевірка знань із ОП: 24.10.2016.

Професійний добір: 19.08.2016.

Інструктажі з ОП: вступний — дані не збереглися; первинний — дані не збереглися; повторний — 02.01.2017.

Медогляди: попередній — дані не збереглися; періодичний — 19.08.2016.

Що з’ясувала комісія з розслідування

Із пояснювальних записок потерпілого, свідків та інших осіб комісія з розслідування нещасного випадку з’ясувала таке.

У день, коли стався нещасний випадок, машиніст навантажувача Г. заступив на роботу, переодягнувся, оглянув та прийняв навантажувач. Окрім того, він пройшов передрейсовий медичний огляд та разом із механіком Л. перевірив стан гідросистеми, надійність з’єднання трубопроводів і кріплення циліндрів. Потім Г. оформив подорожній лист. Після того, як завершилася ранкова нарада, він розпочав виконувати свої посадові обов’язки.

Майстер дорожньо-ремонтної дільниці Ф. отримав завдання від заступника начальника з експлуатації — вивезти сніг із проїзної частини дороги.

Того самого дня о 22:00 працівники дільниці, серед яких був і Г., отримали завдання від майстра Ф. — їхати на проїзну частину дороги, щоб прибрати там сніг.

Для цього задіяли техніку: дві вантажівки для вивезення снігу (20 т), автомобіль ГАЗ із причепом безпеки та навантажувач.

Працівники дільниці встановили причеп безпеки, попереджувальні тимчасові дорожні знаки і сигнальні конуси за схемами організації дорожнього руху та розпочали виконувати завдання.

За пояснювальною запискою машиніста навантажувача з’ясували, що після того, як навантажили чергову машину, близько 00:40 він відчув, що у навантажувача відмовили гальма. Тоді Г. вийшов із кабіни, щоб перевірити наявність гальмівної рідини в системі і цілісність паса приводу. При цьому він не вимкнув двигун, аби було видно недолік, через який відмовили гальма. Машиніст навантажувача хотів упевнитися у цілісності пасу приводу компресора. Г. відкрив кришку моторного відсіку, перевірив наявність рідини*. Пас обертався разом зі шківами.

* Гальмівна рідина була в наявності і в достатньому рівні.

Під час візуального огляду машиніст не виявив несправностей. Коли Г. закривав кришку моторного відсіку, він послизнувся. Щоб не впасти, машиніст почав інстинктивно шукати опору. Г. правою рукою хотів схопитися за корпус навантажувача, однак випадково попав пальцем між шківом двигуна та приводним пасом компресора.

Опісля машиніст навантажувача підійшов до майстра Ф. та повідомив, що травмував пальця.

Майстер Ф. одразу викликав швидку, яка доставила потерпілого до лікарні.

За словами машиніста Г. гальма у механізмі відмовили через те, що перемерзла трубка подачі повітря до гальмівної системи. Після кількахвилинного відстою механізму гальма відновили свою роботу.

Наслідками нещасного випадку відповідно до висновку ступеня тяжкості виробничої травми є травматичний дефект нігтьової фаланги ІІІ пальця правої кисті. За Класифікатором розподілу травм за ступенем тяжкості, затвердженим наказом МОЗ від 04.07.2007 № 370, травма належить до тяжкої.

Потерпілий Г. відповідно до акта міської наркологічної клінічної лікарні був тверезий.

Члени комісії з розслідування нещасного випадку зустрілися з потерпілим, щоб розглянути питання щодо розв’язання соціальних проблем, які виникли внаслідок нещасного випадку, та роз’яснити права у зв’язку з нещасним випадком.

Які висновки комісії з розслідування

Нещасний випадок із машиністом навантажувача Г. підприємства N комісія визнала пов’язаним із виробництвом.

За результатами розслідування склали акт за формою Н-1.

акт за формою Н-1

Основна причина нещасного випадку: організаційна — порушення інструкцій із охорони праці.

Порушено: пункти 3.14 та 3.1 Інструкції з охорони праці № 35 для машиністів тракторного навантажувача (далі — Інструкція № 35).

Особи, дії або бездіяльність яких призвели до нещасного випадку:

Г. — машиніст навантажувача підприємства N порушив:

  • пункт 3.14 Інструкції № 35: усі операції з технічного обслуговування, огляду, ремонту, усунення несправностей, очищення двигуна та ковша тракторного навантажувача від бруду, а також із підготовки його до роботи слід виконувати тільки при заглушеному двигуні, опущеному на підкладки ковші, застопорених рухомих і ходових частинах;
  • пункт 3.1 Інструкції № 35: під час роботи машиніст тракторного навантажувача повинен дбати про особисту безпеку та безпеку довколишніх.

Як розслідувати нещасний випадок за новим порядком

Як усунути причини нещасного випадку

Аби запобігти подібним нещасним випадкам у майбутньому, комісія з розслідування запропонувала вжити таких заходів:

  • довести до відома працівників обставини та причини нещасного випадку;
  • провести позаплановий інструктаж із охорони праці з машиністами та водіями автотранспортних засобів.

Чи отримав потерпілий страхові виплати

Дізнайтеся зі статті з Довідника.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді