Оновлення системи охорони праці: публічне обговорення законопроєкту

Мінекономіки повторно оприлюднило для громадського обговорення законопроєкт «Про безпеку та здоров’я працівників на роботі»

image96

Порядок розслідування нещасних випадків: 7 ключових змін

Законопроєкт покликаний розв’язати ключову проблему — застарілість і неефективність державного регулювання безпеки та здоров’я працівників. Адже чинна система управління охороною праці на всіх рівнях функціонує за «реактивним» принципом коригувальних дій. Тобто держава реагує на наслідки нещасних випадків — видає нормативні акти, які передбачають правила безпечної поведінки при виконанні відповідних робіт.

Законопроєкт пропонує:

  • сформувати нову національну систему запобігання професійним ризикам, що заснована на принципах оцінювання, контролю ризиків і управління ними, які є базовими для побудови подібних систем у розвинених країнах Європи та світу;
  • імплементувати положення Директиви Ради 89/391/ЄЕС від 12.06.1989 про запровадження заходів, покликаних заохочувати до покращення безпеки та охорони здоров'я працівників на роботі (далі — Директива Ради 89/391/ЄЕС).

Директива Ради № 89/391/ЄЕС визначає послідовну ієрархію принципів і передбачає:

  • запобігання ризикам;
  • оцінювання ризиків, яких не можна уникнути;
  • усунення джерел ризиків;
  • адаптація умов праці до працівника, особливо під час облаштування робочих місць, вибору виробничого обладнання, методів роботи;
  • адаптація до технічного прогресу;
  • заміна устаткування підвищеної небезпеки на безпечне або менш небезпечне;
  • розроблення узгодженої загальної політики запобігання виробничим ризикам, що охоплює техніку, організацію праці, умови праці, соціальні відносини та вплив чинників, пов’язаних з виробничим середовищем;
  • надання заходам колективного захисту пріоритету перед заходами індивідуального захисту, що використовуються працівником;
  • належне навчання та інструктаж працівників.

На противагу чинній системі запропоновані проєктом акта підходи передбачають організувати систему безпеки й здоров’я працівників за «проактивним» принципом запобіжних дій.

Зміна принципів побудови системи передбачає змінити об’єкт впливу державної політики: з нинішніх «безпека праці» або «охорона праці» — на європейський «безпека працівника». Ключовим завданням політики має стати не встановлення вимог до процесу організації безпеки, але до результативності цього процесу — повністю усунути або мінімізувати ризикі для життя і здоров’я працівника.

Законопроєкт пропонує запровадити за європейським прикладом систему мінімальних вимог щодо безпеки та здоров’я працівників. Роботодавець має регулярно оцінювати ризики, які можуть виникнути на конкретному робочому місці, розробляти й впроваджувати заходи, щоб мінімізувати або усунути ці ризики.

Документ також спрямований підвищити ефективність розслідування нещасних випадків, професійних захворювань та аварій. Законопроєкт передбачає запровадити інформування компетентних органів про всі нещасні випадки. А роботодавець має вести облік всіх інцидентів, які потенційно могли призвести до нещасного випадку.

Проєкт закону передбачає можливість покладати за рішенням суду на роботодавця матеріальну відповідальність за нанесення шкоди життю та здоров’ю працівника внаслідок недостатніх та/або неефективних заходів.

Повністю ознайомитись із текстом документа та додатковими матеріалами, оцінити його й додати коментарі можна на сайті Мінекономіки у розділі «Обговорення проектів документів».

Джерело: Мінекономіки

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яким має бути режим праці та відпочинку водіїв на підприємстві

Робота, пов’язана з керуванням транспортними засобами, вимагає підвищеної концентрації уваги, що часто призводить до надмірного емоційного та нервового напруження. Тому так важливо правильно урегулювати робочий час та час відпочинку водіїв.
52977

Знайомимося з нормативною базою з безпеки праці

Інженер з охорони праці не займається законотворчістю, однак опрацювання нормативної бази — складова його роботи. Він має знати, які існують нормативно-правові акти з охорони праці та як їх правильно застосовувати. Про основні нормативні документи з охорони праці — далі у статті.
33195

Як організувати адміністративно-громадський контроль за станом охорони праці

Одним із основних видів контролю за станом охорони праці на підприємстві є триступеневий адміністративно-громадський контроль. Хто та як має його організувати? Чи обов’язково всім підприємствам дотримуватись триступеневої схеми контролю, — роз'яснюємо у статті.
36235

Інструкції з охорони праці в навчальних закладах

Інструкції з охорони праці в закладі освіти — це локальні нормативно-правові акти, що визначають обов’язкові вимоги безпеки, яких повинні дотримувати працівники навчальних закладів. У статті ви знайдете зразки інструкцій з охорони праці в школі. За потреби адаптуйте їх до умов вашого навчального закладу
68239

Аптечка на підприємстві

Аптечка першої допомоги має бути на кожному підприємстві, адже часто від оперативності надання домедичної допомоги залежить життя людини. Яким має бути склад аптечки невідкладної медичної допомоги, де саме повинна розміщуватися аптечка першої допомоги у виробничому підрозділі, хто відповідає за неї — про все це дізнайтеся зі статті.
117696

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді