Перевірки, що їх проводить Фонд соціального страхування: мораторій добіг кінця

Блок під заголовком новини 1Підпишіться на Telegram-канал Служба охорони праці. Новини! Оперативно й без зайвого шуму інформуємо про важливе

У зв'язку з чисельними зверненнями виконавчих дирекцій відділень Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності з питань правомірності проведення перевірок та прийняття рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій до страхувальників за порушення порядку використання страхових коштів, Виконавча дирекція Фонду в листі від 09.04.2015 № 2.4-17-705 висловила свою думку стосовно права ФСС з ТВП на проведення перевірок

У зв'язку з чисельними зверненнями виконавчих дирекцій відділень Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності з питань правомірності проведення перевірок та прийняття рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій до страхувальників за порушення порядку використання страхових коштів, Виконавча дирекція Фонду в листі від 09.04.2015 № 2.4-17-705 висловила свою думку стосовно права ФСС з ТВП на проведення перевірок.

Як відомо, пунктом 4 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 28.12.2014 № 77-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» (набрав чинності 01.01.2015 р.) (далі - Закон № 77) передбачено утворення Фонду соціального страхування України шляхом злиття Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Пунктом 6 цього ж розділу визначено, що до завершення заходів, пов'язаних з утворенням Фонду соціального страхування України та його робочих органів, виконання функцій та завдань, передбачених цим Законом, забезпечують у межах компетенції відповідні виконавчі дирекції та робочі органи ФСС З НВП  та ФСС з ТВП.

При цьому, Законом № 77 визнано таким, що втратив чинність з 1 січня 2015 року Закон України від 18.01.2001 № 2240 «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» (далі - Закон № 2240).

Згідно із статтею 10 Закону України від 23.09.1999 № 1105 «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (в редакції Закону № 77) (далі - Закон № 1105) Фонд соціального страхування України (далі - Фонд) має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону, отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки.

На даний час залишається чинною постанова правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 29 «Про затвердження Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження», як така, що не суперечить нормам Закону № 1105 в частині встановлення порядку проведення перевірок страхувальників по коштах ФСС з ТВП, прийняття рішень за їх результатами та процедури оскарження означених рішень. При цьому, норми Закону № 2240 при прийнятті рішень за результатами перевірок не застосовуються.

Статтею 4 Закону № 1105 визначено, що Фонд є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується правлінням.

Законом України від 28.12.2014 № 76 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» установлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.

Водночас, згідно з листами Міністерства соціальної політики України від 30.03.2015 № 4415/0/14-15/18 та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 19.03.2015 № 4801-08/8711-03 вбачається, що строк дії постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 № 408 закінчився.

Враховуючи зазначене, фахівці Фонду вважають, що в межах своїх повноважень органи Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності мають право на проведення перевірок. При цьому, у разі виявлення порушень, допущених за період до 01.01.2015, рекомендують перевіряючим керуватися при прийнятті рішень нормами пункту 6 частини першої статті 10 Закону № 1105, а саме, вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування шляхом відшкодування Фонду в повному обсязі неправомірно витрачених сум страхових коштів та/або вартості надання соціальних послуг.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Що входить в обов'язки комісії з розслідування нещасного випадку

Для розслідування нещасних випадків, що не підлягають спеціальному розслідуванню, за наказом роботодавця на підприємстві утворюється комісія з розслідування нещасного випадку. Детальніше про склад комісії, її обов’язки і повноваження та про особливості створення комісії під час війни дізнайтеся зі статті.
62123

Яким має бути режим праці та відпочинку водіїв на підприємстві

Робота, пов’язана з керуванням транспортними засобами, вимагає підвищеної концентрації уваги, що часто призводить до надмірного емоційного та нервового напруження. Тому так важливо правильно урегулювати робочий час та час відпочинку водіїв.
53011

Знайомимося з нормативною базою з безпеки праці

Інженер з охорони праці не займається законотворчістю, однак опрацювання нормативної бази — складова його роботи. Він має знати, які існують нормативно-правові акти з охорони праці та як їх правильно застосовувати. Про основні нормативні документи з охорони праці — далі у статті.
33252

Як організувати адміністративно-громадський контроль за станом охорони праці

Одним із основних видів контролю за станом охорони праці на підприємстві є триступеневий адміністративно-громадський контроль. Хто та як має його організувати? Чи обов’язково всім підприємствам дотримуватись триступеневої схеми контролю, — роз'яснюємо у статті.
36287

Інструкції з охорони праці в навчальних закладах

Інструкції з охорони праці в закладі освіти — це локальні нормативно-правові акти, що визначають обов’язкові вимоги безпеки, яких повинні дотримувати працівники навчальних закладів. У статті ви знайдете зразки інструкцій з охорони праці в школі. За потреби адаптуйте їх до умов вашого навчального закладу
68367

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді