Накази з охорони праці: види та терміни зберігання
Підпишіться на Telegram-канал Служба охорони праці. Новини! Оперативно й без зайвого шуму інформуємо про важливе

Наказ є юридичним фундаментом, на якому будується вся система управління безпекою на робочому місці стосовно охорони праці, пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності. Його створення вимагають деякі нормативні акти, наприклад Положення про розробку інструкцій з охорони праці, Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві та інші.
Наказ про підсумки роботи з охорони праці за рік
Доцільність створення наказу з охорони праці полягає в декількох причинах:
- Юридичний захист: У разі нещасного випадку перше, що перевіряє Держпраця — чи був призначений відповідальний за цю ділянку роботи. Якщо наказу немає, відповідальність автоматично лягає на директора.
- Дисципліна: Наказ робить виконання правил охорони праці обов’язковим. Порушення наказу — це порушення трудової дисципліни, за що можна накласти стягнення.
- Фінансування: Накази часто є підставою для виділення коштів, наприклад, на закупівлю засобів індивідуального захисту.
Отже, з правової точки зору, наказ це:
- засіб реалізації повноважень роботодавця;
- інструмент, що перетворює загальні норми закону в конкретні обов’язки для працівників підприємства.
За змістом і функціональним призначенням накази поділяються на такі групи:
- з основної діяльності;
- з кадрових питань (особового складу);
- з адміністративно-господарських питань.
В наказах з основної діяльності закріплено основні управлінські рішення щодо найважливіших питань діяльності підприємства чи організації, установи.
До них належать накази:
- про створення служби з охорони праці;
- про затвердження локальних нормативних актів, що діють в межах підприємства (положень, інструкцій, програм інструктажів тощо);
- про призначення відповідальних осіб (за електрогосподарство, за пожежну безпеку, за технічний стан обладнання (кранів, котлів тощо);
- про проведення атестації робочих місць та інше.
Обов’язково разом із такими наказами слід зберігати і додатки, що були затверджені ними. Це можуть бути інструкції або положення, списки чи плани тощо.
Для наказів з основної діяльності встановлено такі строки зберігання:
- постійного;
- до ліквідації.
До наказів з адміністративно-господарських питань відносяться накази, в яких прописують певні завдання, що обмежені в часі:
- про розробку інструкцій з охорони праці;
- про проведення медоглядів;
- про проведення перевірки знань з охорони праці;
- про проведення перевірки готовності підприємства до роботи в осінньо-зимовий сезон;
- про проведення позапланових інструктажів (наприклад, після нещасного випадку);
- про проходження стажування перед допуском до робіт із підвищеною небезпекою тощо.
Термін зберігання наказів з адміністративно-господарських питань становить мінімум 5 років.
До наказів з кадрових питань належать накази, що забезпечують соціальний захист працівників та стосуються конкретних осіб, їх прав й обов’язків. До них відносяться накази:
- проведення атестації робочих місць;
- про роботу у шкідливих і небезпечних умовах праці;
- про надання відпусток працівникам із важкими, шкідливими та небезпечними умовами праці;
- про преміювання або стягнення (якщо вони пов’язані з охороною праці).
Термін зберігання наказів з кадрових питань становить 75 років.
Кожна група наказів формуються у справу, в якій вони зберігаються відповідно до Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мінʼюсту від 18.06.2015 №1000/5.
Читайте також як скласти наказ про навчання з питань охорони праці
Джерело: Головне управління ПФУ в Луганській області
