Державний інспектор з питань праці проводить перевірки з питань додержання законодавства про працю у випадку звернення до Управління громадянина (громадян), як особи (осіб), чиї права порушені або його (їх) уповноваженого представника, повноваження якого оформлені відповідно до чинного законодавства (ст. 5 Закону «Про звернення громадян»).
У сфері промислової безпеки та охорони праці наглядова діяльність здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок.
Важливо розуміти наслідки перевірок: чи може Держпраці зупинити роботу підприємства та яка відповідальність чекає на підприємство-порушника
Позапланові заходи державного нагляду (контролю) дозволяється проводити винятково з підстав, визначених у ст. 6 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Підставами для здійснення позапланових заходів державного нагляду є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням Мінсоцполітики.
У низці випадків у зверненнях, які надходять на адресу Управління, відсутня необхідна інформація про суб’єкт господарювання, а саме:
- неточна або неповна назва;
- код ЄДРПОУ (ідентифікаційний код);
- місце реєстрації (місце проживання);
- фактична адреса здійснення господарської діяльності суб’єкта господарювання;
- прізвище, ім’я та по батькові керівника;
- немає документів, які підтверджують порушення прав громадянина тощо.
Перевірка підприємства – це ще не кінець світу, адже інспектори теж люди та іноді помиляються. Дізнайтеся, які помилки представників Держпраці під час інспекції вам на руку та як обернути ситуацію на свою користь.
Відсутність вичерпної інформації у зверненнях позбавляє Держпраці можливості оперативного розгляду звернення та прийняття обґрунтованого рішення.
Найхарактернішими помилками при поданні звернень є:
1. Відсутність підстав для проведення фахівцями Держпраці інспекційного відвідування роботодавця, оскільки порушуються трудові права не заявника, а сторонньої особи.
2. Відсутність підстав для проведення позапланової перевірки з охорони праці, оскільки бракує фактів, що підтверджують завдання шкоди особі, її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави.
3. У зверненні вказано недостовірну (неповну) інформацію про суб’єкта господарювання.
4. Ненадання документів (копій), що підтверджують порушення трудових прав особи (за наявності таких документів).
Джерело інформації: Управління Держпраці у Черкаській області
Як організувати роботу СОП, щоб уникнути суперечок із роботодавцем