З 28 серпня штатний розпис стане необов'язковим

Автор
головний редактор порталу «Служба охорони праці»
Скасування Господарського кодексу має одним з наслідків скасування обов’язку складати штатний розпис. Чи означає це, що цей документ далі буде не потрібним? Що робити роботодавцям?

Чому штатний розпис є обов’язковим зараз?

Відповідь на це запитання Держпраці надавала, посилаючись на норми Господарського кодексу України (далі – ГКУ). 

Зокрема, ч. 3 ст. 64 ГКУ передбачено, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис. Для юросіб це документ обов’язковий, і створити його треба ще на початку діяльності, а далі вносити до нього зміни в разі потреби. 

logo_telerramm.gifПІДПИСАТИСЯ НА НАШ TELEGRAM

Штатний розпис є обов’язковим, навіть якщо на підприємстві працює одна людина, наприклад керівник.

На цю норму посилалося ще Мінпраці в листі від 27.06.2007 №162/06/187-07. І зазначало: затвердження штатного розпису на підприємстві є обов'язковим, і відсутність останнього слід вважати порушенням вимог законодавства про працю, за яке роботодавець може нести адміністративну відповідальність відповідно до частини 1 статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення. 

Для фізичних осіб-роботодавців ГКУ не передбачає такої вимоги. Тому думки контролюючих органів щодо необхідності складання штатного розпису для ФОП були неоднозначними. Однак, щоб уникнути суперечок під час перевірок, ФОПам рекомендується мати штатний розпис.

Законотворці ухвалили рішення змінити ключовий аспект цієї вимоги — скасувати ГКУ та запровадити перехідний період до впровадження повноцінної заміни. У цей період питання ведення господарської діяльності регулюватиметься новим Законом України від 09.01.2025 №4196-IX. Водночас обов'язок складати штатний розпис у цьому законі не згадується.

Що буде далі із штатним розписом та чого чекати

ГКУ скасовують (а Закон №4196 вводиться в дію) з 28.08.2025.  

Наразі складання штатного розпису та внесення до нього змін для актуалізації є обов’язком. З 28 серпня кожне підприємство вирішить, чи потрібен їм такий документ. 

Підстави для вибору:

  1. Штатний розпис (як і статут підприємства) визначає організаційну структуру підприємства, встановлює чисельність працівників (принаймні кількість штатних одиниць). Це окремий документ, для внесення змін до якого не потребуються загальні збори засновників або інших органів управління підприємства (якщо інше не передбачено статутом). Це зведений документ, який містить інформацію про всі штатні одиниці, що дозволяє керівництву підприємства мати цілісну картину кадрової ситуації. Такий підхід спрощує ухвалення управлінських рішень щодо скорочення або розширення штату.

  2. Штатний розпис містить оклади (тарифні ставки) штатних одиниць, що дозволяє:

    • встановлювати розмір і форми оплати праці;
    • контролювати виконання вимог трудового законодавства щодо мінімального розміру оплати праці в єдиному документі;
    • планувати витрати підприємства на наступний рік, зокрема створювати резерви на оплату відпусток та інші витрати.

  3. Назви посад працівників у штатному розписі дозволяють контролювати виконання норм трудового законодавства в частині правильності найменувань посад. У разі потреби, цей документ дає змогу здійснити перейменування посад без порушень законодавства.

  4. Штатний розпис використовується при складанні кадрових наказів. Наприклад, для зазначення назви посади у наказі про прийняття на роботу та визначення розміру оплати праці вказується, що сума оплати встановлена згідно зі штатним розписом, адже цей документ є офіційним джерелом таких даних.

Джерело: ДЕБЕТ-КРЕДИТ

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як створити комісію з перевірки знань з охорони праці на підприємстві

Хто входить до складу комісії з перевірки знань з питань охорони праці на підприємстві, які в неї повноваження, якими нормативними документами урегульована робота комісії — відповіді у статті.
21069

Звіт про умови праці, пільги та компенсації за роботу зі шкідливими умовами праці за формою № 1‑ПВ

Один раз на два роки юридичні особи зобов’язані звітувати про умови праці, пільги та компенсації за роботу зі шкідливими умовами праці за формою № 1-ПВ. Актуальний бланк ви можете скачати у статті.
44568

Що потрібно знати про цивільно-правовий договір на виробництві

Чим відрізняється цивільно-правовий договір від трудового? Коли ЦПД визнають трудовим? Який штраф чекає на роботодавця за неоформлених працівників? Як розслідувати нещасний випадок із підрядником? Відповіді на ці та інші питання — далі у статті.
8482

Охорона праці під час простою підприємства

У період простою підприємство не функціонує повністю або частково, а працівники, яким оголосили простій, не виконують трудові обов’язки. Дізнайтеся детальніше про умови запровадження простою на підприємстві, порядок його оформлення та як це впливає на охорону праці.
1454

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді