З 28 серпня штатний розпис стане необов'язковим

Блок під заголовком новини 1Підпишіться на Telegram-канал Служба охорони праці. Новини! Оперативно й без зайвого шуму інформуємо про важливе

Автор
фахівець порталу «Служба охорони праці»
Скасування Господарського кодексу має одним з наслідків скасування обов’язку складати штатний розпис. Чи означає це, що цей документ далі буде не потрібним? Що робити роботодавцям?

Чому штатний розпис є обов’язковим зараз?

Відповідь на це запитання Держпраці надавала, посилаючись на норми Господарського кодексу України (далі – ГКУ). 

Зокрема, ч. 3 ст. 64 ГКУ передбачено, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис. Для юросіб це документ обов’язковий, і створити його треба ще на початку діяльності, а далі вносити до нього зміни в разі потреби. 

logo_telerramm.gifПІДПИСАТИСЯ НА НАШ TELEGRAM

Штатний розпис є обов’язковим, навіть якщо на підприємстві працює одна людина, наприклад керівник.

На цю норму посилалося ще Мінпраці в листі від 27.06.2007 №162/06/187-07. І зазначало: затвердження штатного розпису на підприємстві є обов'язковим, і відсутність останнього слід вважати порушенням вимог законодавства про працю, за яке роботодавець може нести адміністративну відповідальність відповідно до частини 1 статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення. 

Для фізичних осіб-роботодавців ГКУ не передбачає такої вимоги. Тому думки контролюючих органів щодо необхідності складання штатного розпису для ФОП були неоднозначними. Однак, щоб уникнути суперечок під час перевірок, ФОПам рекомендується мати штатний розпис.

Законотворці ухвалили рішення змінити ключовий аспект цієї вимоги — скасувати ГКУ та запровадити перехідний період до впровадження повноцінної заміни. У цей період питання ведення господарської діяльності регулюватиметься новим Законом України від 09.01.2025 №4196-IX. Водночас обов'язок складати штатний розпис у цьому законі не згадується.

Що буде далі із штатним розписом та чого чекати

ГКУ скасовують (а Закон №4196 вводиться в дію) з 28.08.2025.  

Наразі складання штатного розпису та внесення до нього змін для актуалізації є обов’язком. З 28 серпня кожне підприємство вирішить, чи потрібен їм такий документ. 

Підстави для вибору:

  1. Штатний розпис (як і статут підприємства) визначає організаційну структуру підприємства, встановлює чисельність працівників (принаймні кількість штатних одиниць). Це окремий документ, для внесення змін до якого не потребуються загальні збори засновників або інших органів управління підприємства (якщо інше не передбачено статутом). Це зведений документ, який містить інформацію про всі штатні одиниці, що дозволяє керівництву підприємства мати цілісну картину кадрової ситуації. Такий підхід спрощує ухвалення управлінських рішень щодо скорочення або розширення штату.

  2. Штатний розпис містить оклади (тарифні ставки) штатних одиниць, що дозволяє:

    • встановлювати розмір і форми оплати праці;
    • контролювати виконання вимог трудового законодавства щодо мінімального розміру оплати праці в єдиному документі;
    • планувати витрати підприємства на наступний рік, зокрема створювати резерви на оплату відпусток та інші витрати.

  3. Назви посад працівників у штатному розписі дозволяють контролювати виконання норм трудового законодавства в частині правильності найменувань посад. У разі потреби, цей документ дає змогу здійснити перейменування посад без порушень законодавства.

  4. Штатний розпис використовується при складанні кадрових наказів. Наприклад, для зазначення назви посади у наказі про прийняття на роботу та визначення розміру оплати праці вказується, що сума оплати встановлена згідно зі штатним розписом, адже цей документ є офіційним джерелом таких даних.

Джерело: ДЕБЕТ-КРЕДИТ

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Комісія з питань надзвичайних ситуацій

Для чого створюють комісію з питань надзвичайних ситуацій, які документи розробити для її функціонування та як спланувати роботу комісії ‒ далі у статті
23443

Договір на використання власного автомобіля в службових цілях

Законодавство не встановлює однозначного порядку використання власних або приватних автомобілів для поїздок, пов’язаних зі службовою діяльністю. Тож цей порядок потрібно визначити у локальних нормативних документах, наприклад, у договорі про використання власного автомобіля у службових цілях
17402

Охорона праці водіїв

Водії автотранспортних засобів є в штаті багатьох підприємств та організацій. Як забезпечити охорону праці водіїв автотранспортних засобів — читайте у статті
3830

Інструктажі з пожежної безпеки: види, порядок проведення

Інструктажі з питань пожежної безпеки — один із найбільш ефективних заходів забезпечення пожежної безпеки на підприємстві. Зі статті ви дізнаєтеся про види протипожежних інструктажів, періодичність проведення інструктажів з пожежної безпеки та перевірку набутих знань
181354

Правила щодо безпечної експлуатації обігрівачів

У холодний період року, коли температура повітря знижується, обігрівачі стають незамінним елементом на багатьох підприємствах. Вони дозволяють підтримувати комфортні температурні умови для працівників, що є важливим фактором для збереження продуктивності праці та здоров'я. Однак неправильне використання обігрівачів може призвести до нещасних випадків і, як наслідок, до серйозних аварій. Усе про правила безпеки під час користування обігрівачами, перегрів електрообігрівачів та правила гасіння електрообігрівачів – у статті
1984

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді