Мінспоцполітики у листі від 18.12.2013 № 1403/13/84-13 «Про підвищення посадових окладів у зв’язку зі шкідливими і важкими умовами праці» роз’яснило питання підвищення посадового окладу прибиральнику службових приміщень наркологічної амбулаторії центральної районної лікарні у зв’язку із шкідливими і важкими умовами праці.
Умови і розміри оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення врегульовані спільним наказом Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 № 308/519 «Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення» (далі —Умови).
Перелік закладів (підрозділів) і посад, робота в (на) яких дає право на підвищення посадових окладів (ставок) у зв’язку зі шкідливими і важкими умовами праці, затверджена додатком 3 до Умов.
Відповідно до пункту 1.5 цього додатка працівникам наркологічних закладів, їх структурних підрозділів, що працюють на посадах лікарів незалежно від їх найменування, фахівців з базовою та неповною вищою медичною освітою незалежно від їх найменування (за винятком відділень, кабінетів, палат, не призначених для лікування психічно хворих та осіб, які страждають хронічним алкоголізмом і наркоманією), заступників головного лікаря з економічних питань, завідувачів господарствами, професіоналів, фахівців та технічних службовців, у тому числі бібліотечних і соціальних працівників, працівників клубу, психологів, юрисконсультів, санітарок всіх найменувань, сестер - господинь, реєстраторів медичних; робітників, які працюють у відділеннях — перукарів, гардеробників, ліфтерів та інших; робітників, зайнятих обслуговуванням хворих, посадові оклади підвищуються на 25 відсотків.
Отже, працівники, в тому числі робітники (зайняті обслуговуванням хворих), мають право на вказане підвищення посадових окладів, якщо вони працюють у відділеннях, палатах і кабінетах для лікування психічно хворих та осіб, які страждають хронічним алкоголізмом і наркоманією.
Обслуговування хворих — це робота, виконання якої здійснюється в умовах безпосереднього контакту працівника і пацієнта.
Наприклад, молодші медичні сестри забезпечують чистоту та охайність хворих і приміщення, виробляють догляд за шкірою хворих, обробляють пролежні, супроводжують хворих у лікувально-діагностичні кабінети; перукар виконує послуги з миття голови, стрижку та інше.
Конкретний перелік посад працівників, яким посадові оклади (тарифні ставки) підвищуються у зв’язку зі шкідливими і важкими умовами праці, затверджується керівником закладу за погодженням з профспілковим комітетом залежно від функціональних обов'язків та роботи в шкідливих та важких умовах праці.
Загальними положеннями Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 1 «Професії працівників, які є загальними для всіх видів економічної діяльності», затвердженого наказом Мінпраці від 29.12.2004 № 336, визначено, що конкретний перелік посадових (робочих) обов’язків визначається посадовими (робочими) інструкціями працівників усіх категорій, які розробляють і затверджують на основі типової кваліфікаційної характеристики роботодавці, враховуючи конкретні завдання та обов’язки, функції, права, відповідальність працівників цих груп та особливості штатного розпису підприємства, установи, організації.
Робітникам, у яких функціональними обов’язками (посадовими, робочими інструкціями, кваліфікаційними характеристиками) не передбачено обслуговування хворих, в тому числі прибиральникам службових приміщень, посадові оклади (ставки) у зв’язку зі шкідливими і важкими умовами праці на даний час не підвищуються.