Відповідно до Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.04.2014 № 197, роз’яснення щодо реалізації державної політики у сфері будівництва здійснює Мінрегіон.
Разом з тим, в порядку інформування повідомляємо, що правові основи прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів врегульовані Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Крім цього, постановою Кабінету Міністрів України «Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів» від 13.06.2011 № 461 визначені форма декларації про готовність об’єкта до експлуатації, порядок її подання і реєстрації. Тобто, вимоги щодо прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів встановлені та закріплені у зазначених нормативно-правових актах.
Відповідно до пункту 18 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та забезпечує внесення інформації, зазначеної у декларації, до реєстру. Тобто, подана замовником декларація про готовність об’єкта до експлуатації повинна бути заповнена за визначеною формою.
Слід зазначити, що відповідно до частини десятої статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про готовність об’єкта до експлуатації (далі — декларація), та за експлуатацію об’єкта без зареєстрованої декларації або сертифіката.
Пунктом 19 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів встановлено, що у разі подання чи оформлення декларації з порушенням установлених вимог орган державного архітектурно-будівельного контролю повертає її замовнику (його уповноваженій особі) з письмовим обгрунтуванням причин повернення у строк, передбачений для її реєстрації. Тобто, у разі повернення замовнику поданої ним декларації без її реєстрації орган державного архітектурно-будівельного контролю письмово обгрунтовує причини її повернення.
Після усунення недоліків, що спричинили повернення декларації, замовник (уповноважена ним особа) може повторно звернутися до органу державного архітектурно-будівельного контролю для реєстрації декларації.
Слід також зазначити, що рішення про реєстрацію або повернення декларації може бути розглянуто у порядку нагляду (без права реєстрації декларації) Держархбудінспекцією або оскаржено до суду.