Кого перевірить ДСНС у 2023 році
План перевірок ДСНС на 2023 рік
Планування заходів державного нагляду (контролю), зокрема тих, які проводяться Державною службою України з надзвичайних ситуацій, здійснюється відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Заходи державного нагляду (контролю) — це планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Планові перевірки здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.
Однак 1 грудня вже давно позаду, а План перевірок ДСНС 2023 так і не з'явився на офіційному порталі відомства. Чи означає це, що пожежних перевірок у наступному році взагалі не буде. З'ясувати це допоможе стаття.
Чекліст для аудиту перед перевіркою ДСНС
Яка інформація міститься у плані пожежних перевірок
- місце провадження господарської діяльності суб’єкта господарювання або його відокремлених підрозділів;
- ідентифікаційний код юридичної особи або реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи — підприємця (серія (за наявності) та номер паспорта);
- сфера державного нагляду і контролю;
- ступінь ризику суб’єкта господарювання;
- дату початку перевірки;
- кількість днів (тривалість) перевірки;
- найменування органу державного нагляду (контролю), який здійснюватиме перевірку;
- наявність в комплексному плані.
У річному плані перевірок пожежної безпеки ДСНС як правило передбачені такі сфери державного нагляду і контролю:
- Провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, що підлягає ліцензуванню.
- Техногенна та пожежна безпека, цивільний захист і діяльність аварійно-рятувальних служб.
Як відбувається перевірка
Органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб’єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.
Суб’єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення перевірки.
Строк здійснення планового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб’єктів мікро-, малого підприємництва — п’яти робочих днів. Продовження строку здійснення планового заходу не допускається.
Що стосується реалізації позапланових заходів з державного нагляду, то слід пам’ятати, що під час їхнього проведення з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням цих питань у посвідченні або направленні на проведення перевірки.
Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва — двох робочих днів.
Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.
За результатами перевірок, чи дотримує суб’єкт господарювання вимог законодавства, посадова особа органу ДСНС складає акт, на підставі якого в подальшому розробляє й вручає відповідний припис.
Згідно зі ст. 188-8 Кодексу про адміністративні правопорушення, якщо суб’єкт господарювання не виконав приписи, розпорядження, постанови щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлені під час заходу державного нагляду (контролю), на нього накладають штрафні санкції:
- від 100 до 200 НМДГ — на посадових осіб і фізичних осіб — підприємців;
- від 200 до 300 НМДГ — за повторне невиконання протягом року після накладення адміністративного стягнення.
Суб’єкту господарювання варто підготуватися до візиту контролерів з ДСНС.
Опануйте новий курс від Вищої школи Охорони праці та отримайте знання від експертів у галузі пожежної безпеки, які допоможуть не наразитися на штрафи під час перевірки.
Відповідальність за порушення вимог пожежної безпеки
Дотримання вимог пожежної безпеки суб’єктами господарювання покладається безпосередньо на їх власників та керівників.
Підстави для накладення санкцій ДСНС можна згрупувати таким чином:
- порушення винними особами вимог законодавства з протипожежної безпеки;
- невиконання особами законних розпоряджень уповноважених державних органів.
Так, у сфері пожежної безпеки уповноважений орган вимагає від винних осіб усунення порушень шляхом видачі розпорядчих актів (приписів, наказів, постанов) з таких питань:
- недотримання загальних правил протипожежної безпеки, визначених законами та підзаконними актами України;
- недодержання державних стандартів та норм з охорони праці при зведенні та будівництві приміщень промислового призначення;
- продаж або постачання пожежонебезпечних товарів або матеріалів на ринок всупереч технічним вимогам та стандартам без знаку відповідності такої продукції приписам протипожежної безпеки.
За порушення встановлених чинним законодавством України вимог пожежної безпеки винні особи притягуються до адміністративної або кримінальної відповідальності.
Якщо за наслідком аналізу стану виробничої діяльності інспектори ДСНС дійдуть висновку, що допущені на підприємстві правопорушення можуть завдати шкоду життю та здоров’ю людей, вони мають право звернутись до адміністративного суду для застосування ним відповідних заходів реагування, аж до зупинення роботи підприємства.
Більше про відповідальність у сфері техногенної та пожежної безпеки
Проведення перевірок в умовах воєнного стану
Режим воєнного стану змінив порядок проведення перевірок.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 (далі — постанова № 303) заборонено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану.
Як виняток дозволено в цей період за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави здійснення:
- позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах, зокрема щодо запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість;
- позапланових заходів державного нагляду (контролю) (позапланові невиїзні перевірки) за дотриманням законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.
Однак 6 грудня 2022 року постановою № 1363 Кабінет Міністрів України вніс чергову зміну до постанови № 303. Вона дозволяє за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану здійснювати позапланові перевірки на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Таким чином у 2023 році суб'єктам господарювання варто чекати від ДСНС лише позапланових заходів державного нагляду (контролю) з урахуванням вимог законодавства щодо порядку їх проведення.