Найчастіше трапляються такі види аварій як аварії з витоком сильнодіючих отруйних речовин; аварії з викидом радіоактивних речовин у довкілля; пожежі та вибухи; аварії на транспорті; раптове руйнування будівель і споруд; аварії у системах життєзабезпечення, аварії на електроенергетичних та очисних спорудах тощо. Особливо важкі аварії можуть призвести до катастроф.
Термін інцидент найчастіше застосовують у транспортній галузі. Відповідно до законодавства, крім аварій та інцидентів, можуть статися: надзвичайна ситуація (державного, регіонального, місцевого та об’єктового рівня); катастрофа (дуже серйозна катастрофа); аномальна подія; випадок, відмова у роботі обладнання; технологічне порушення (І та ІІ категорії; як правило, в енергетичному господарстві) тощо.
Випадки порушення технологічних процесів, роботи устаткування, тимчасової зупинки виробництва засобами автоматичного захисту та інші локальні порушення у роботі цехів, дільниць і окремих об’єктів, падіння опор та обрив проводів ліній електропередачі не належать до аварій, що мають категорію, і розслідуються підприємством в установленому законодавством порядку.
З метою врахування специфіки галузей економіки, визначення аварій I чи II категорії центральні органи виконавчої влади за потреби розробляють і затверджують відповідні галузеві порядки проведення розслідування аварій за погодженням з Держгірпромнаглядом.
Керівники (спеціалісти) служби охорони праці можуть залучатись до розслідування аварій, інцидентів та інших пов’язаних з ними подій у порядку, визначеному відповідними нормативними актами.
У журналі «Довідник спеціаліста з охорони праці № 08/2014» наведено повну версію статті «Аварія (інцидент) не належить до І або ІІ категорії: за яким порядком розслідувати?» з переліком основних нормативних документів, якими необхідно керуватися під час розслідування аварій, інцидентів та інших пов’язаних з ними подій.