Інструкція з охорони праці для прибиральника службових приміщень
Розрахунок доплат за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці
Загальні положення
1.1. Інструкція з охорони праці для прибиральниці службових приміщень є інструкцією за професією, що встановлює вимоги безпеки під час виконання робіт із прибирання службових приміщень. Дія інструкції поширюється на всі підрозділи Підприємства.
1.2. Інструкцію розроблено на основі таких нормативних документів:
- Порядок опрацювання і затвердження власником нормативних актів про охорону праці, що діють на підприємстві, затверджений наказом Держнаглядохоронпраці від 21.12.1993 № 132;
- Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.1998 № 9;
- Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15
та з урахуванням вимог Правил охорони праці під час збирання, вивезення та знешкодження побутових відходів, затверджених наказом Мінпраці України від 06.10.2000 № 268.
1.3. Прибиральник службових приміщень утримує службові приміщення у належному санітарному стані.
1.4. Робота прибиральника є одноосібною. Прибирання службових приміщень здійснюється відповідно до графіка, затвердженого роботодавцем.
1.5. Технологічний процес прибирання передбачає:
- підмітання приміщень та коридорів щіткою або віником;
- миття та дезінфекцію підлоги, вікон, дверей, меблів;
- прибирання та дезінфекцію вбиралень із сантехнічним обладнанням (раковини, умивальники, унітази тощо).
Необхідність використання для прибирання пилососа визначається роботодавцем.
1.6. Робота з прибирання службових приміщень не належить до переліку робіт підвищеної небезпеки.
1.7. До виконання обов’язків прибиральника допускається особа не молодше 18 років, яка не має медичних протипоказань за станом здоров’я до виконуваних видів робіт.
1.8. Основні шкідливі та небезпечні чинники, що діють на прибиральника:
- несправність робочого інвентарю, що використовується для прибирання (гострі краї, задирки та шорсткість на поверхнях інструментів для прибирання, обладнання);
- небезпечні складові елементи сміття (наприклад, скло);
- електричний струм (за наявності незахищених струмопровідних частин електрообладнання);
- токсична та подразнювальна дія на органи дихання, шкіру та слизові оболонки хімічних речовин, що можуть використовуватися у дезінфекційних засобах;
- недостатнє освітлення робочої зони;
- захаращеність робочої зони.
1.9. Під час влаштування на роботу прибиральник проходить вступний інструктаж з питань охорони праці.
1.10. Прибиральник проходить інструктаж за цією Інструкцією, інструкціями з електробезпеки, пожежної безпеки та інструкцією з надання домедичної допомоги перед початком роботи (первинний інструктаж), а потім через кожні 6 місяців (повторний інструктаж). Результати інструктажу заносять до Журналу реєстрації інструктажів з питань охорони праці, у якому ставить підпис особа, яка проводила інструктаж, та прибиральник.
Інструктаж з питань охорони праці з прибиральником може проводитись в інших випадках, передбачених законодавством про охорону праці.
1.11. Прибиральника допускають до самостійної роботи без стажування.
1.12. Прибиральника забезпечують спецодягом, спецвзуттям та засобами індивідуального захисту, перелік та строки носіння яких встановлюється трудовим (колективним) договором, а саме: халат бавовняний — 12 місяців; рукавиці комбіновані — 2 місяці; рукавиці гумові — 6 місяців. Спецодяг має бути відповідного розміру і зросту.
1.13. У разі прибирання сантехнічного вузла шляхом поливу з гумового шланга прибиральника додатково забезпечують гумовими чоботами. Прибиральника забезпечують змивальними або знешкоджувальними мийними засобами (милом, захисною пастою).
1.14. Робочий інвентар прибиральника: для прибирання службових приміщень — щітка або віник, відро, швабра, ганчірка; для прибирання убиралень — відро, швабра, ганчірка. Робочий інвентар може бути маркованим. У разі миття вікон, розташованих на висоті, прибиральника забезпечують тримачем з подовженою ручкою.
1.15. Для дезінфекції використовуються дезінфекційні розчини, що мають відповідний позитивний санітарний висновок МОЗ України та інструкцію з їх використання.
1.16. Для дезінфекції можна використовувати хлорне вапно — сухий білий порошок із різким запахом хлору. При температурі понад 150о С розкладається з вибухом. Під час взаємодії з кислотою виділяється «активний хлор». Хлорне вапно чинить токсичну дію на організм людини. Порошок хлорного вапна і хлор, що виділяється під час розкладання хлорного вапна, сильно подразнюють дихальні шляхи і очі, спричиняють пошкодження зубів, можуть викликати бронхіальну астму, сильно подразнюють шкіру, що може призвести до її атрофії.
1.17. Прибиральника забезпечують достатньою кількістю витратних матеріалів для прибирання (ганчір’я, мішки для сміття) та дезінфекції, що зберігаються в окремому приміщенні (коморі) разом із робочим інвентарем.
Дізнайтеся про право на щорічну додаткову відпустку прибиральниці
1.18. Прибиральник повинен:
- дотримуватись умов трудового договору, не виконувати прибирання у виробничих приміщеннях (цехах) та поблизу механізмів, що рухаються або обертаються;
- не займатися сторонніми справами, не відволікати увагу інших працівників, дбайливо ставитись до майна, розміщеного у приміщенні, де проводяться роботи;
- виконувати лише ту роботу, за якою пройшов інструктаж, дотримуватися вимог електробезпеки та пожежної безпеки, встановленого режиму роботи;
- користуватися справним робочим інвентарем та передбаченими для прибирання дезінфекційними засобами;
- не захаращувати службові та побутові приміщення, проходи до них;
- проводити прибирання за належного освітлення робочої зони;
- знати місця утилізації сміття, правила користування засобами первинного пожежогасіння; порядок надання домедичної допомоги.
1.19. У темний час доби ходити лише по добре освітлених місцях. Бути обережним і уважним під час пересування.
1.20. Трудомісткі вантажно-розвантажувальні роботи мають бути механізовані. Заповнені баки для перенесення сміття або води не мають перевищувати встановлених вагових нормативів. Для жінок маса вантажу, що постійно підіймається та переміщується вручну, не має перевищувати 7 кг, для чоловіків — 30 кг.
Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Надягти спецодяг, засоби індивідуального захисту.
2.2. Підготувати необхідний інвентар. Перевірити його справність. Користуватися несправним або пошкодженим (поламаним) інвентарем заборонено.
2.3. Підготувати мийні засоби. Заборонено використовувати невідомі мийні засоби без етикетки та інструкції з використання.
2.4. Упевнитися, що місце виконання робіт достатньо освітлене. Прибирати в темноті або за недостатнього освітлення заборонено.
2.5. У разі прибирання поблизу електричних приладів (або безпосередньо електричних приладів) перевірити, чи вони вимкнені з електромережі.
2.6. Перед початком протирання скла візуально перевірити його кріплення, переконатися, що на ньому немає тріщин. Не протирати скло, якщо воно хитається, має тріщини або сколи.
2.7. У разі виявлення будь-яких недоліків роботу розпочинати заборонено.
Повний варіант інструкції ви знайдете у Довіднику. У ньому наведено, зокрема, такі розділи: