Інструкція з охорони праці для машиніста тепловоза

Стаття в подарунок від системи «Експертус Охорона праці»
Робота машиніста тепловоза пов’язана з підвищеними ризиками, тому важливо дотримуватися всіх вимог безпеки. У цій інструкції ви знайдете ключові правила охорони праці, обов’язкові інструктажі та заходи, які допоможуть уникнути небезпечних ситуацій. Збережіть собі цей матеріал, щоб завжди мати під рукою важливу інформацію
Інструкція з охорони праці для машиніста тепловоза У статті наведена скорочена інструкція. Завантажте повну версію та адаптуйте її відповідно до вимог

1. Загальні положення

1.1 Ця інструкція з охорони праці встановлює вимоги безпеки для машиніста тепловоза та помічника машиніста тепловоза (далі – машиніст).

1.2 До самостійної роботи допускаються особи не молодше 18 років, які пройшли медичний огляд і визнані придатними до роботи за професією «машиніст тепловоза», пройшли теоретичне і практичне навчання за професією і мають відповідне посвідчення (свідоцтво), пройшли інструктаж з пожежної безпеки, вступний та первинний інструктаж з охорони праці, пройшли стажування на робочому місці та засвоїли вимоги програми спеціального навчання з охорони праці.

Чи отримає працівник компенсацію за надурочну роботу

1.3 Після закінчення стажування та задовільних результатах перевірки знань з питань охорони праці розпорядженням керівника структурного підрозділу машиніст допускається до самостійної роботи.

1.4 В процесі роботи машиністи проходять повторні, позапланові та цільові інструктажі з охорони праці. Повторний інструктаж з охорони праці проводиться не рідше 1 разу на 3 місяці.

1.5 Робочим місцем машиніста є безпосередньо тепловоз, приміщення депо і прилегла до нього територія, а також залізнична під’їзна колія підприємства.

1.6 Машиніст повинен мати групу з електробезпеки не нижче III.

1.7 Небезпечні і шкідливі виробничі фактори, які можуть вплинути на здоров’я машиніста:

  • рухомі частини обладнання РС;
  • підвищені або знижені температури поверхні вузлів і агрегатів РС;
  • підвищені рівні шуму, вібрації, інфразвуку на робочих місцях;
  • підвищена або знижена температура та вологість повітря робочої зони;
  • підвищена швидкість руху повітря;
  • підвищене значення напруги в електричному колі;
  • напруженість електромагнітних коливань;
  • недостатня освітленість робочої зони;
  • знижена контрастність;
  • раптове пошкодження кабіни машиніста від ударів вантажем, що не у габариті, елементів штучних споруд, пристроїв тощо;
  • перевищення гранично допустимих концентрацій акролеїну, діоксину азоту, діоксину сірки, оксиду вуглецю, вуглеводнів, а також пилу;
  • нервово-психічні перевантаження з розумовим перенапруженням на фоні монотонної праці з періодичними емоційними стресами.

1.8 Машиніст безпосередньо підпорядковується начальнику служби локомотивної.

Володимир Ткачишин професор кафедри пропедевтики внутрішньої медицини № 2 Національного медичного університету ім. О. О. Богомольця, академік Академії наук вищої освіти України, професор, д-р мед. наук
Як виробничий шум впливає на організм працівників. Яких заходів ужити, щоб їх захистити. Як встановити зв'язок профзахворювання з умовами праці

1.9 Машиніст повинен знати та виконувати вимоги:

  • «Правил технічної експлуатації залізниць України»;
  • «Інструкції з сигналізації на залізницях України»;
  • «Інструкції з руху поїздів та маневрової роботи на залізницях України»;
  • «Правил технічної експлуатації залізничного транспорту промислових підприємств»;
  • «Інструкції з сигналізації на залізничному транспорті промислових підприємств України»;
  • «Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізничному транспорті промислових підприємств»;
  • «Правил безпечної експлуатації електровозів, тепловозів та моторвагонного рухомого складу»;
  • «Інструктивних вказівок з підготовки, експлуатації та обслуговуванню тепловозів і дизель-поїздів у зимових умовах»;
  • «Правил перевезень вантажів»;
  • «Технічно-розпорядчого акта і технологічного процесу (технологічної карти) роботи під’їзної колії підприємства та станції»;
  • «Місцевої інструкції про порядок виконання маневрової роботи на під’їзній колії підприємства»;
  • «Положення про систему роботи з безпеки руху на залізничному транспорті підприємства»;
  • «Інструкції про порядок виконання маневрової роботи на під’їзній колії підприємства при обслуговуванні локомотива машиністом тепловоза без помічника машиніста в (одну особу)»;
  • вимоги Інструкцій з охорони праці та інших інструкцій, положень, розпоряджень що стосуються роботи машиніста тепловоза.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи

2.1 При прийманні тепловоза машиніст повинен:

  • переконатися в тому, що тепловоз загальмований;
  • переконатися в справній роботі всього устаткування тепловоза;
  • ретельно перевірити кріплення всіх частин і механізмів, справність і наявність огородження;
  • перевірити наявність та стан інструмента, пожежного інвентарю, згідно з описами, наявність запасу води, піску в піскових бункерах і подачу його в пісочниці;
  • вжити заходів з усуненню всіх недоліків і несправностей, виявлених при перевірці тепловоза, забезпечити безпечну роботу тепловоза.

thumbnail_pw_new_program.jpg

2.2 При перевірці дії й справності трубопроводів, що перебувають під тиском повітря, відкривання вентилів і кранів робити плавно. Для усунення нещільності повітря в з'єднанні й частинах зазначених приладів останні від джерела харчування відключити.

2.3 Все скло сигнальних й освітлювальних приладів, вікна, двері повинне бути чисто протерте.

2.4 Обтиральні матеріали, які застосовують для обтирання тепловозів, не повинні мати сторонніх предметів (дроту, шматків заліза). Забирати промаслене дрантя треба в спеціально відведені для цього місця.

2.5 Перед випробуванням гальм машиніст повинен попередити про це помічника й переконатися в тому, що він, а також інші особи не перебувають під тепловозом, не роблять роботи, пов'язані з ремонтом й оглядом автогальм та важільної передачі.

3. Вимоги безпеки під час роботи

3.1 Перш ніж зробити пересування тепловоза, машиніст повинен переконатися в тому, що помічник машиніста перебуває на тепловозі, а сторонніх осіб, які перебувають поблизу або на шляху проходження тепловоза, немає або вони відійшли на безпечну відстань.

3.2 Під час руху тепловоза забороняється:

  • висовуватись з бокових вікон кабіни за межі кабіни;
  • перебувати на даху тепловоза;
  • робити огляд і змащення частин тепловоза, які рухаються;
  • робити ремонт або усунення будь-яких несправностей;
  • під час виконання робочих обов'язків займатися читанням, сторонніми розмовами, іграми й іншими справами, що відволікають від роботи;
  • допускати сторонніх осіб на тепловоз, за винятком працівників, які мають на це право.

3.3 Всі проходи і площадки тепловоза варто тримати сухими, вільними від сторонніх предметів та інструментів.

3.4 Керування тепловозом при маневрах повинне здійснюватися машиністом тепловоза. Якщо машиніст тепловоза раптово втратить можливість керування, помічник машиніста зобов'язаний сам зупинити тепловоз, закріпити його встановленим порядком від самовільного руху й доповісти про це по радіозв'язку керівництву цеху.

3.5 Локомотивна бригада на вивізному тепловозі повинна складатися з 2 осіб - машиніста і помічника машиніста тепловоза. При відсутності одного з них з тепловоза маневрова робота повинна бути припинена. На комбінаті дозволена робота на локомотиві в одну особу.

3.6 При наближенні до працюючих на коліях людей машиніст зобов'язаний подавати сигнал свистком до повного звільнення залізничної колії. Якщо шлях не вільний, він повинен негайно застосувати заходи до зупинки тепловоза. При осаджуванні поїзда вагонами вперед складач поїздів зобов'язаний перебувати на першому по ходу поїзда вагоні.

3.7 Забороняється машиністу локомотива, який виконує маневри приводити в рух локомотив, якщо він не знає плану роботи і не одержав вказівку керівника маневрів особисто, за допомогою радіозв’язку, пристроїв двостороннього паркового зв’язку або сигналу, що подається ручними сигнальними приладами.

3.7 Сигнали, що подаються, а також вказівки, одержані радіозв’язком або пристроями двостороннього паркового зв’язку, машиніст зобов’язаний підтверджувати свистком локомотива або коротким повторенням переданої вказівки. Якщо машиніст не впевнений у правильності сприйняття сигналу або вказівки або не знає плану маневрової роботи, він має зупинитися та з’ясувати обстановку.

3.8 До отримання сигналу від складача поїздів, який підтверджує готовність маршруту руху, машиніст маневрового тепловоза не має право виїжджати на залізничну колію за межі граничного стовпчика.

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

По закінченні роботи машиніст зобов'язаний:

4.1 Поставити тепловоз у встановленому для прийому-здачі зміни місці, загальмувати його, зупинити двигун, виключити рубильник.

4.2 Прибрати на тепловозі, усунути несправності, що з'явилися.

4.3 Приступаючи до обдування тепловоза, обов'язково надягти захисні окуляри.

4.4 Зібрати інструменти в спеціально відведені для них місця.

4.5 Повідомити приймаючі локомотивні бригади про виконані роботи і виявлені несправності на тепловозі.

4.6 У журналі видачі нарядів поставити свій особистий підпис про виконання наряду та вказати час закінчення роботи.

4.7 Зняти спецодяг, оглянути його і повісити у спеціально призначене для зберігання місце.

4.8 Вимити руки і обличчя теплою водою з милом.

4.9 Забороняється мити руки в мастилі, бензині, гасі і витирати їх ганчір'ям, забрудненим ошурками, тирсою, стружкою.

4.10 При можливості прийняти душ. При пересуванні по вологій та мокрій підлозі роздягалень та душових необхідно бути дуже обережним. При кожному кроці впевнитися, що нога надійно стоїть на підлозі.

5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

5.1 При виникненні аварійних ситуацій на небезпечних об’єктах (склад стислих газів, склад ПММ) робітник діє відповідно до чинних ПЛАСів цих об’єктів.

5.2 У випадку виникнення пожежі на тепловозі машиніст зобов’язаний:

  • перевести в нульове положення рукоять контролера, зупинити дизель та зупинити тепловоз, за можливості, на не електрифікованому шляху;
  • подати сигнал пожежної тривоги та повідомити про пожежу, використовуючи поїзний радіозв’язок, або будь-який інший можливий у ситуації, що склалася, вид зв’язку – диспетчера або іншого керівника;
  • з огляду на те, що поширення вогню під час пожежі на тепловозі відбувається швидко, то негайно, якщо дозволяють обставини, не чекаючи зупинки поїзда, направити помічника для гасіння пожежі;
  • вжити заходів щодо утримання поїзда на місці, вимкнути всі прилади управління на пульті управління та рубильник акумуляторної батареї;
  • якщо вогнище невелике, то ліквідувати його, використовуючи наявні вогнегасники;
  • якщо пожежа не може бути ліквідована самостійно та наявними засобами, відчепити тепловоз і відвести його від вагонів, дерев’яних будівель і інших споруд.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді