Правила безпеки праці під час виконання робіт у колійному господарстві

Автор
Володимир Дрозд — сертифікований експерт Європейського співтовариства з охорони праці (CE ESOSH). Досвідчений фахівець-практик, який підкаже, як діяти інженеру ОП в будь-якій ситуації
У зв'язку з тим, що робота працівників колійного господарства пов'язана з рухом поїздів і маневровою роботою, вона вимагає ретельного виконання правил і технологічних процесів кожного виду робіт.

Особливістю робіт, пов'язаних з ремонтом і утриманням колії, є їх різноманітність, зміна обставин і місць виконання. Роботи виконуються незалежно від пори року на станціях і перегонах, на електрифікованих дільницях і дільницях з тепловозною тягою, на прямих і в кривих дільницях, на насипах і в виїмках, там, де швидкість до 120 м/год. і швидкісних ділянках, де швидкість руху до 200 км/год.

Що необхідно знати працівникам колійного господарства

Правила безпеки праці під час виконання робіт у колійному господарствіПрацівники повинні знати: 

  • вплив на людину небезпечних і шкідливих виробничих факторів, що виникають під час роботи у колійному господарстві;  
  • місцеві екологічні умови праці;
  • вимоги виробничої санітарії, електробезпеки і пожежної безпеки в межах своїх обов'язків;  
  • видимі і звукові сигнали, що забезпечують безпечні умови праці та безпеку руху поїздів, знати знаки безпеки й порядок огородження місць виконання робіт;
  • безпечні прийоми роботи, в тому числі знати й виконувати вимоги нормативно-правових актів з охорони праці, правила поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, користуватися засобами колективного та індивідуального захисту;
  • способи надання першої домедичної допомоги;
  • місця розташування аптечок першої допомоги;
  • порядок надання оперативної інформації про нещасні випадки та інші надзвичайні події і порядок дій причетних працівників у нестандартних ситуаціях. 
Валерій Бунчук інженер з охорони праці ТОВ «Лайф», Київ
Ознайомтесь з ідентифікацією ОПН і небезпечних речовин. Дізнайтесь плани локалізації і ліквідації аварій на об'єктах підвищеної небезпеки. Отримайте звіт про заходи безпеки

Вимоги безпеки перед початком колійних робіт

Перед початком роботи необхідно ретельно перевірити справність та цілісність обладнання, інструменту, механізмів, пристроїв, виявлені несправності усунути. Якщо несправності усунути не вдається, то його необхідно замінити. 

Перевіряючи інструмент, необхідно звернути увагу, перш за все, на частини інструменту, які в процесі роботи піддаються ударам, внаслідок яких виникають задирки, щербини, тріщини і вибоїни на ударній поверхні. Особливо небезпечні заусениці на обухах молотків. 

Насадка ударних інструментів повинна бути надійно закріплена, поверхня ручок не мати тріщин, заусениць та сучків. 


Перед початком роботи з механізованим колійним інструментом (колійними механізмами) керівник робіт повинен перевірити:
 

  • надійність кріплення деталей;
  • справність електрокабеля і штепсельної вилки, ізоляції деталей корпусу, справність захисних кожухів;
  • правильність під'єднання до електричної мережі;
  • справність роботи вимикача;
  • справність заземлення механізму;
  • перевірити роботу колійного інструменту на холостому ходу. 

При роботі з рейкосвердлильними, рейкорізними та фаскознімальними верстатами необхідно попередньо перевірити надійність їх кріплення до рейки. 

Перед початком роботи з рейкорізним верстатом перевірити стан ножівкового полотна. Різальні зуби полотна не повинні мати вибоїн. 

При роботі на рейкорізному верстаті з абразивним диском та рейкошліфувальному верстаті перевірити відсутність тріщин та викришування в диску, простукуючи його у підвішеному стані дерев'яним молотком по боковій поверхні (торцю). При простукуванні диска, який не має пошкоджень лунає чистий звук, при наявності тріщин - глухий. 

Перед початком роботи з електрогайковертом необхідно переконатися в справності пристроїв, що гасять вібрацію (амортизатори). Ключ повинен легко переміщуватися на роликах по рейці. 

Підвіска мотор-редуктора повинна забезпечувати співвісне з'єднання гайкового ключа та гайки. 

Перед підключенням шуруповерта до джерела електроенергії необхідно додатково перевірити справність і правильність встановлення відповідного знімного наконечника шуруповерта, відповідність встановлення запобіжного ролика захвату типу рейок, на яких буде виконуватися робота, справність редуктора (повертаючи вручну шпиндель при різних швидкостях), рівень оливи в редукторі. 

Перед початком роботи з електрошпалопідбійками необхідно перевірити надійність кріплення усіх болтових з'єднань, особливо гайок, що стягують болти корпусів двигуна, перевірити висоту розміщення рукоятки.

Правила безпеки праці під час виконання робіт у колійному господарстві Як отримати дозвіл або декларацію на роботи підвищеної небезпеки


До початку роботи з костилезабивачем необхідно додатково перевірити наявність мастила в мастильниці.
 

Перед початком роботи з гідравлічним механізованим інструментом переконатися у наявності необхідної кількості робочої рідини в резервуарах і, якщо виникає потреба, добавити робочу рідину. Після додавання робочої рідини необхідно видалити повітря з гідравлічної системи та випробувати інструмент на холостому ході. 

До початку роботи перевіряти справність гідравлічного механізованого інструменту, в тому числі - надійність закріплення гвинтів, гайок і інших скріплень, з'єднань, пристроїв гальмування роботи приладу. Виявлені несправності усунути. 

Один раз на тиждень перед початком роботи доцільно перевірити герметичність гідросистем гідравлічного інструменту та усунути виявлені недоліки. 

Не рідше одного разу на місяць необхідно змащувати осі, всі деталі інструменту що підлягають змащуванню. 

Перед початком роботи механізованим колійним інструментом із приводом від двигуна внутрішнього згоряння - ранцевим інструментом (пилки, кущорізи) необхідно переконатися у наявності палива і, за необхідності, поповнити його. 

Не слід доливати пальне при працюючому двигуні, якщо місце, де готують пальну суміш та заправляють двигуни знаходяться в приміщенні, воно повинно бути оснащено системою вентиляції. Якщо при додаванні пального воно потрапило на інструмент, то такі місця необхідно витерти насухо ганчірками. В разі попадання пальної суміші на спецодяг - необхідно його замінити. 

До початку роботи пилки, кущорізу перевіряють пристрої безпеки, в тому числі: 

  • справність замків для розстібання і швидкого звільнення працівника від ранцевого інструменту;
  • справність системи віброгасіння, надійність кріплення елементів,   що   гасять   вібрацію;
  • справність   роботи   вимикача,   надійність кріплення глушника на корпусі двигуна, відсутність дефектів і правильність монтування захисного кожуха різального диска. 

Робота у спеку: вимоги безпеки

Вимоги безпеки під час виконання колійних робіт

У разі необхідності виконання робіт з усунення несправностей колії, що загрожують безпеці руху, бригадир або шляховий майстер про порядок виконання робіт на станційних коліях і стрілочних переводах і про заходи щодо забезпечення безпечних умов праці повідомляє чергового по станції телефонограмою. Після закінчення робіт, керівник колійних робіт робить запис про це у Журнал огляду колії, стрілочних переводів, пристроїв СЦБ, зв'язку і контактної мережі (Журнал форми ДУ-46). 

Колійні роботи на сортувальних коліях і на коліях підгорочних парків виконувати тільки під час перерви маневрової роботи і розпуску вагонів, при цьому з обов'язковим записом керівника робіт у Журнал форми ДУ-46. 

Під час виконання колійних робіт у маневрових парках станції керівник робіт повинен завчасно сповіщати монтерів колії про місце складування інструменту і матеріалів та місця сходу з колії і перебування під час маневрових робіт. 

Вимоги безпеки після закінчення колійних робіт

Після закінчення робіт у «вікно» керівник робіт зобов'язаний терміново (письмово, телефонограмою, або радіозв'язком) у відповідності Інструкцією з організації руху і маневрової роботи на залізницях України", доповісти поїзному диспетчеру й черговим по станціях, що обмежують перегін, де виконують роботи, про закінчення робіт і умови пропуску поїздів місцем робіт.

В разі виконання робіт на електрифікованих ділянках керівник робіт зобов'язаний надати представнику енергодільниці письмове повідомлення про те, що колійні роботи, виконання яких вимагало зняття напруги з контактної мережі, закінчені, заземлення елементів монтажної мережі знято, можна подавати напругу. У повідомленні обов'язково вказується час, з якого у подальшому контактна мережа може бути під напругою. Керівник робіт, крім того, зобов'язаний доповісти вищестоящому керівнику про недоліки, що були виявлені в період роботи у „вікно", особливо про ті, які пов'язані з забезпеченням охорони праці і безпеки руху, телефоном або письмово. 

Потім необхідно ретельно перевірити стан колії в межах фронту робіт, прибрати інструмент і матеріали з колії у габаритне положення і, в разі справності колії, доповісти керівнику про можливість пропуску поїздів по місцю виконання робіт з дозволеною або зі зменшеною швидкістю руху. Керівник робіт, залежно від того, обмежувалась або ні по фронту робіт швидкість руху поїздів, надає відповідну інформацію поїзному диспетчеру, а якщо роботи виконувались на станції - черговому по станції. 

В разі виявлення несправностей колії або неможливості своїми силами усунути негабаритність, монтер колії, що призначений керівником робіт або старшим групи, терміново доповідає про це керівнику, у підпорядкованості якого знаходиться, і приймає заходи по усуненню виявлених недоліків. 

Після вирішення питання щодо закінчення колійних робіт необхідно інструмент і матеріали верхньої будови колії відвезти до визначених місць схорону. Монтери колії по наказу керівника робіт завантажують інструмент і матеріали на рейкові візки або автотранспорт і слідують з місця робіт до постійного місця призначення (складових, побутових приміщень) відповідно до встановленого порядку проходу до місця робіт. Після повернення монтери колії складують інструмент і матеріали у призначених місцях, знімають з себе робочий одяг, приймають душ або, в разі відсутності належних побутових умов, миють руки, обличчя, ноги у теплій воді, переодягаються у чистий одяг, після чого робота рахується закінченою. 

Час, відведений для особистої гігієни, визначається нормативним часом, передбачений колективним договором підприємства. У місцях збору колійних бригад у обов'язковому порядку повинна бути кип'ячена або мінеральна вода. Вживати будь-яку не перевірену на якість воду не дозволяється. 

Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

До аварійних ситуацій відносяться випадки виробничих аварій, пожеж, вибухів, стихійних лих, в результаті яких сталися значні порушення встановленого порядку роботи залізничного транспорту, руйнування будівель і споруд або мають місце випадки травмування людей з тяжкими наслідками. 

При виявленні пошкоджень колії, споруд, пристроїв чи рухомого складу, які створюють загрозу безпеці руху, довкіллю та людям, працівник залізничного транспорту повинен негайно вжити заходів по збереженню майна, життя і здоров'я людей, небезпечне місце обгородити і терміново включитись у роботу по усуненню виявлених несправностей. 

Роботи ведуться порядком, встановленим „Інструкцією з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України". 

Порядок дій у разі пожежі на об’єктах залізничного транспорту

У разі виявлення пожежі чи ознак горіння:

  1. негайно повідомити телефоном підрозділ ДСНС і відомчу пожежну охорону. При цьому назвати адресу об’єкта, вказати кількість поверхів будівлі, місце виникнення пожежі, обстановку на пожежі, наявність людей, а також повідомити своє прізвище
  2. викликати на місце пожежі керівника підприємства або іншу компетентну посадову особу;
  3. вжити заходів до евакуації людей, гасіння (локалізації) пожежі та збереження матеріальних цінностей. 

Засоби індивідуального захисту під час виконання робіт у колійному господарстві

Під час виконання робіт з будівництва, ремонту і поточного утримання колії працівники повинні користуватись спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту, а саме: 

  • костюмами бавовняними, черевиками шкіряними;
  • куртками із плащ-намету (оранжевого кольору);
  • комплектом водозахисного спецодягу із плащового полотна або бавовняної прогумованої тканини оранжевого кольору;
  • рукавицями комбінованими;
  • жилетом сигнальним зі світловідбивальними смугами (літній та зимовий);  
  • окулярами захисними закритими. 

Правила безпеки праці під час виконання робіт у колійному господарствіДодатково: 

  • під час роботи з електроінструментом: рукавичками діелектричними; чоботами гумовими;
  • під час виконання робіт із водоборотьби, очищення підкюветних дренажів, прорізів, галерей, штолень, лотків, ремонті колії на пунктах навантаження солі: плащем із плащ-намету або прогумованої тканини; каскою захисною; чоботами гумовими;
  • під час роботи в тунелях: плащем із плащ-намету або прогумованої тканини, каскою захисною;
  • узимку додатково: теплозахисним костюмом „Колійник", чоботами утепленими, шапкою-вушанкою зі звукопровідними вставками, рукавицями ватяними;
  • під час виконанні вантажно-розвантажувальних робіт каскою захисною; рукавицями комбінованими.


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді