Організовуємо стажування водіїв колісних транспортних засобів
Стажування водіїв на підприємстві
Стажування призначене для водіїв, які мають посвідчення водія на право керування будь-якими категоріями транспортних засобів A, B, C або D, але які протягом 12 і більше місяців до прийняття на роботу не працювали водіями або які прийняті на роботу водіями вперше. Стажування підвищує кваліфікацію та професійний рівень водіїв.
Дізнайтеся більше про стажування водіїв транспортних засобів
Як організувати стажування водіїв, визначає Порядок проведення інструктажів та стажування водіїв колісних транспортних засобів, затверджений наказом Мінтрансу від 05.08.2008 № 975 (далі — Порядок № 975). Дія цього документа поширюється на автомобільних перевізників незалежно від організаційно-правових форм і форм власності за умови, що їхні колісні транспортні засоби беруть участь у дорожньому русі.
Тривалість стажування з практичного керування відповідним транспортним засобом становить мінімум 30 годин.
Крім того, стажування також організовують для осіб, яких переводять на нові для них марки транспортних засобів. У такому разі практичні заняття проводять не менше ніж упродовж 8 годин.
Якщо новоприйнятий водій на попередньому місці роботи керував аналогічним КТЗ, то достатньо провести для нього тільки контрольну поїздку під керівництвом водія-інструктора (п. 3.9 Порядку № 975).
Пам’ятайте, з водієм, якого приймають на постійну або тимчасову роботу, потрібно провести вступний інструктаж. Він є обов’язковим незалежно від стажу роботи водія, його кваліфікації, виду й особливостей перевезень, а також моделі КТЗ, на якому працюватиме водій.
Хто організовує стажування водіїв на підприємстві
Стажування водіїв КТЗ організовує служба безпеки дорожнього руху підприємства або особа, на яку покладено функції служби безпеки дорожнього руху. Якщо підприємство не має змоги самостійно проводити стажування водіїв, воно укладає відповідний договір із суб’єктом господарювання, який проводить стажування (п. 1.4 Порядку № 975).
Контроль за організацією стажування водіїв здійснює керівник підприємства (п. 1.6 Порядку № 975).
Зверніть увагу! Під час стажування тарифну ставку (посадовий оклад) водію, який проходить стажування, виплачують повністю, а доплати (надбавки), премії — залежно від умов, визначених колективним договором.
Програма стажування передбачає перевірку та відпрацювання навичок водія щодо безпечної роботи на транспортному засобі тієї марки чи моделі, яку за ним закріплять. Затверджує таку програму керівник підприємства.
Обов’язкові розділи програми стажування:
- робота на внутрішній території підприємства;
- робота на лінії (маршруті);
- контрольна поїздка.
Для водіїв, які прийняті на роботу з іншого підприємства і керували аналогічним транспортним засобом, проводять контрольну поїздку. Під час такої поїздки водій демонструє вміння керувати відповідною маркою транспортного засобу, дотримуватися правил дорожнього руху, умов перевезень, графіка та режиму руху.
Кого призначити водієм-інструктором
Стажування водіїв проводять водії-інструктори. Їх призначають із числа водіїв автотранспортних засобів, що працюють на підприємстві. Їх список затверджують щорічно наказом по підприємству.
Основні вимоги до водія-інструктора:
- має перший або другий клас кваліфікації;
- працює водієм не менше ніж три роки;
- не допускав порушень Правил дорожнього руху, що призвели до скоєння дорожньо-транспортних пригод упродовж останніх двох років;
- не порушував трудову і транспортну дисципліну упродовж останнього року;
- досконало знає будову транспортного засобу, Правила дорожнього руху, Правила охорони праці на автомобільному транспорті та службову інструкцію водія автотранспортного засобу;
- знає і володіє методами та прийомами стажування водіїв.
Під час стажування водій-інструктор має перевірити та відпрацювати навички водія щодо безпечної роботи на КТЗ тієї марки чи моделі, яку за ним закріплять. Зокрема, водій-інструктор ознайомлює водіїв із такими питаннями:
- вивчення схеми руху пішоходів і транспорту територією підприємства;
- передрейсова підготовка машини та робочого місця;
- рух і розворот заднім ходом;
- гальмування і зупинка на різних швидкостях, які включають екстрену зупинку відповідно до умов дорожнього руху;
- рух у нічний час;
- використання дзеркал заднього виду;
- вибір швидкості руху, інтервалу, дистанції і радіуса повороту залежно від завантаження і габаритів КТЗ;
- передбачення появи небезпечних об’єктів, які рухаються, що може призвести до ДТП;
- відчинення і зачинення дверей салону на зупинках, виконання правил посадки і висадки пасажирів (для автобусів).
Водіїв-інструкторів може бути декілька, наприклад, якщо стажування проводять на різних пасажирських маршрутах, де працюватиме водій.
Лист стажування водіїв
Водій, направлений на контрольну поїздку, отримує лист стажування. У ньому зазначають обсяг стажування, виконання програми стажування, зауваження щодо роботи стажиста.
Час початку та закінчення роботи під час стажування вказують у листі стажування, коли стажист проходить щозмінні передрейсовий і післярейсовий медичні огляди. Медичний працівник ставить штамп чи підпис у графі «Час роботи: початок, кінець» і зазначає дату та час проведення медогляду.
Після стажування або контрольної поїздки, за поданням водія-інструктора, на підприємстві вирішують, чи допускати водія до роботи. Водій-інструктор має право внести пропозиції про подовження строку стажування або відсторонення від стажування водія, професійний рівень якого не відповідає вимогам безпеки при перевезенні пасажирів чи вантажів.
Рішення про допуск або недопуск водія до роботи на відповідному КТЗ чи подовження строку стажування приймає посадова особа з безпеки дорожнього руху. Відповідний запис роблять у листі стажування (п. 3.8, 3.12 Порядку № 975).
Листи стажування передають у відділ кадрів підприємства. Після того, як перевірять, чи правильно та повністю їх заповнили, листи зберігають там разом із особовою справою водія.
Щоб оскаржити рішення про недопуск до роботи за результатами стажування, водій має звернутися з відповідною заявою до керівника підприємства.