План евакуації в школі
Безпечна евакуація в школі
Головне завдання під час пожежі або аварії — якомога швидше вивести людей з небезпечного приміщення чи будівлі. Для цього в приміщеннях дитячих садків, шкіл, університетів та інших навчальних закладах встановлюють сучасні системи реагування та протидії вогню і продумують плани для безпечної евакуації осіб.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417, вимагають, щоб на об’єктах з постійним або тимчасовим перебуванням на них 100 і більше осіб або таких, що мають хоча б одне окреме приміщення із одночасним перебуванням 50 і більше осіб, у будинках та спорудах (крім житлових будинків), котрі мають два поверхи і більше, у разі одночасного перебування на поверсі понад 25 осіб, а для одноповерхових — понад 50 осіб, були розроблені і вивішені на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі.
План евакуації при пожежі в школі — завчасно підготовлений проект, в якому вказуються оптимальні маршрути евакуації, схема розташування аварійних виходів та ділянки для безпечного очікування рятувально-оперативних команд.
Для захисту людей під час екстреної евакуації потрібно заздалегідь вжити таких заходів:
- розробити зручні та безпечні маршрути виходу людей з приміщення на вулицю;
- розмістити на стінах та дверях приміщень перелік дій у небезпечних ситуаціях, а також схеми евакуації;
- захистити маршрути евакуації від диму та вогню шляхом встановлення протипожежних перешкод;
- установити пристрої для усунення диму;
- установити достатню кількість засобів пожежогасіння та автоматичних систем боротьби з вогнем.
Старт програми «Пожежна безпека на підприємстві»
Як розробити план евакуації школи при пожежі
Під час розробки плану евакуації при пожежі в школі потрібно взяти до уваги такі об’єктивні фактори, які можуть вплинути на хід евакуації:
- кількість людей у приміщенні;
- спрямованість та швидкість руху людського потоку;
- особливості планування будівлі;
- відстань до найближчих аварійних виходів тощо.
Розробник плану має поставити свій підпис під фінальним проєктом плану евакуації, після чого передати його на узгодження директору закладу або особі, яка виконує його обов'язки.
План евакуації школи на випадок пожежі має складатися з текстової та схематичної (графічної) частини.
Текстова частина плану — методичні рекомендації, правила, інструкції щодо безпечного виходу людей з приміщення. Для кращого сприйняття доцільно викладати текстову частину у вигляді таблиці або тезисної пам’ятки про пожежу. У текстовій частині плану потрібно вказати:
- перші ознаки пожежі;
- порядок звільнення приміщення;
- порядок надання допомоги потерпілим;
- основні принципи роботи протипожежних систем;
- наявні засоби пожежогасіння;
- порядок евакуації майна.
Схематична частина — малюнок, який містить план приміщення та розташування екстрених виходів (дверей або вікон). На план слід нанести зелені стрілки, які показуватимуть оптимальний шлях до найближчих виходів. Пунктирними лініями зображуються альтернативні шляхи евакуації.
Додатково на плані необхідно вказати місця зберігання вогнегасників, пожежних гідрантів, екстрених телефонів та кнопок сигналізації. Для кращого орієнтування місце перебування людей на поверсі позначають написом «Ви перебуваєте тут».
Випробовування плану евакуації
Через паніку, яка часто виникає під час пожежі, люди можуть не зорієнтуватися у плані евакуації достатньо швидко. Саме тому важливо періодично проводити навчальну евакуацію в школі. У Правилах пожежної безпеки вказано:
"... на доповнення до схематичного плану евакуації повинна бути розроблена та затверджена керівником інструкція, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників".
По завершенню тренувань відповідальна особа реєструє факт проходження навчання у журналі відробітку планів евакуації. У журналі вказується такі відомості:
- дата тренування;
- оцінка роботи автоматичних систем;
- час, витрачений на повну евакуацію;
- час проходження певних ділянок маршруту;
- виявленні ризики або недоліки;
- рекомендації щодо організації маршрутів евакуації.
За наслідками навчання відповідальні особи можуть вносити зміни до наявного плану евакуації або приймати рішення щодо покращення протипожежної безпеки будівлі.