Щодо проведення перевірок стану умов і безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань на підприємствах всіх від форм власності

Блок під заголовком новини 1Підпишіться на Telegram-канал Служба охорони праці. Новини! Оперативно й без зайвого шуму інформуємо про важливе

Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України підготував лист «Щодо проведення перевірок стану умов і безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності».

Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України підготував лист «Щодо проведення перевірок стану умов і безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності» від 13.06.2013 № 371-06-13.

Так, згідно зі ст. 23 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» (далі — базовий Закон) виконання статутних функцій та обов’язків Фонду щодо запобігання нещасним випадкам покладається на страхових експертів з охорони праці.

Правові та організаційні засади діяльності служби страхових експертів з охорони праці Фонду (далі — служба страхових експертів), структуру, завдання, функції, організацію роботи страхових експертів з охорони праці (далі — страхові експерти) відповідно до базового Закону визначено Положенням про службу страхових експертів з охорони праці, профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, затвердженим постановою правління Фонду від 20.12.2011 № 63, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.01.2012 за № 66/20379 (далі — Положення).

Так, відповідно до п. 1.5 та п. 3 Положення страхові експерти виконують свої обов’язки на підприємствах, в установах, організаціях (далі — підприємство) незалежно від форм власності, видів господарської діяльності, у фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, мають право безперешкодно та в будь-який час відвідувати підприємства для перевірки стану умов і безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань (за пред’явленням посвідчення).

Згідно з п. 3 Положення страховий експерт для виконання своїх функцій має право одержувати від роботодавця пояснення та інформацію, в т. ч. у письмовій формі, про стан охорони праці та види здійснюваної діяльності.

Крім того, з метою спонукання роботодавця виконувати вимоги Закону України «Про охорону праці» щодо створення безпечних і нешкідливих умов праці для найманих працівників страховий експерт з охорони праці наділений правом вносити роботодавцям подання про порушення законодавства про охорону праці. Такі подання є обов’язковими для виконання роботодавцями. В разі невиконання заходів з профілактики, розроблених за результатами перевірки страховим експертом, роботодавець несе відповідальність згідно з вимогами чинного законодавства.

Дієвим заходом впливу на порушників вимог законодавства з охорони праці є внесення органам виконавчої влади з нагляду за охороною праці подання страхового експерта щодо застосування адміністративних стягнень або притягнення до відповідальності посадових осіб, які допустили порушення законодавства про охорону праці. За наслідками розгляду подання страхового експерта з охорони праці орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці має право заборонити подальшу експлуатацію робочих місць, дільниць та цехів, робота на яких загрожує здоров’ю або життю найманих працівників.

Фонд забезпечує також виконання контрольних функцій в частині запобігання приховування фактів виробничого травматизму. Так, страхові експерти наділені правом складати протоколи про адміністративні правопорушення у випадках несвоєчасного інформування робочого органу виконавчої дирекції Фонду про нещасні випадки на виробництві за статтею 165-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

При цьому слід зауважити, що відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» Фонд не є органом державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, що також підтверджується висновками Міністерства соціальної політики України, зазначеними у листі від 06.09.2012 № 2602/1/12-зв.

Однак страхові експерти з охорони праці наділені правом на проведення перевірок стану умов і безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань на підприємствах, в установах, організаціях (далі — підприємство) незалежно від форм власності, видів господарської діяльності, у фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю. Вимоги страхового експерта щодо дотримання вимог законодавства з охорони праці є обов’язковими для виконання роботодавцями. Саме перевірки є законодавчо визначеним інструментом впливу на роботодавця з метою проведення профілактичної роботи, спрямованої на усунення шкідливих і небезпечних виробничих факторів, запобігання нещасним випадкам на виробництві, професійним захворюванням та іншим випадкам загрози здоров’ю застрахованих, викликаним умовами праці. Добросовісне виконання роботодавцем подань страхових експертів з охорони праці дозволяє усунути та/або зменшити небезпечні та шкідливі виробничі фактори, які є причинами настання нещасних випадків.

Крім виконання завдань з проведення перевірок стану умов і безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань, страхові експерти з охорони праці надають страхувальникам консультативну, методичну та інформаційну допомогу, сприяють у створенні ними та реалізації ефективної системи управління охороною праці.

Проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи також є важливою складовою діяльності служби страхових експертів, яка у сукупності з проведенням перевірок стану умов і безпеки праці дозволяє ефективно виконувати завдання з профілактики нещасних випадків та професійних захворювань.

Враховуючи вищевикладене, повідомляємо, що вищезазначена позиція виконавчої дирекції Фонду з питання повноважень страхових експертів Фонду є такою, що грунтується виключно на нормах діючого законодавства.

Тому лист виконавчої дирекції Фонду із зазначеного вище питання від 10.05.2011 № 244-07-2 просимо вважати нечинним.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як організувати адміністративно-громадський контроль за станом охорони праці

Одним із основних видів контролю за станом охорони праці на підприємстві є триступеневий адміністративно-громадський контроль. Хто та як має його організувати? Чи обов’язково всім підприємствам дотримуватись триступеневої схеми контролю, — роз'яснюємо у статті.
36192

Інструкції з охорони праці в навчальних закладах

Інструкції з охорони праці в закладі освіти — це локальні нормативно-правові акти, що визначають обов’язкові вимоги безпеки, яких повинні дотримувати працівники навчальних закладів. У статті ви знайдете зразки інструкцій з охорони праці в школі. За потреби адаптуйте їх до умов вашого навчального закладу
68152

Аптечка на підприємстві

Аптечка першої допомоги має бути на кожному підприємстві, адже часто від оперативності надання домедичної допомоги залежить життя людини. Яким має бути склад аптечки невідкладної медичної допомоги, де саме повинна розміщуватися аптечка першої допомоги у виробничому підрозділі, хто відповідає за неї — про все це дізнайтеся зі статті.
117616

Посада інженера з охорони праці

Законодавство зобов'язує роботодавців, незалежно від форми власності організації, забезпечити своїм працівникам безпечні умови праці. Інженер з охорони праці — особа, яка відповідає за безпеку праці на підприємстві. Які вимоги до інженера з охорони праці існують? Що він повинен знати, які обов'язки виконувати? Про це читайте у нашій статті.
90864

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді