1. Загальні положення
1.1. Інструкція з охорони праці для машиніста снігоочисника встановлює вимоги безпеки під час роботи до машиніста снігоочисника.
Як розробити інструкції з охорони праці на підприємстві
1.2. Інструкція розроблена відповідно до таких нормативних документів:
- Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.1998 № 9;
- Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15,
- та з урахуванням вимог Правил охорони праці на автомобільному транспорті, затверджених наказом МНС від 09.07.2012 № 964.
1.3. До роботи з управління автомобільним снігоочисником допускають осіб, які мають посвідчення водія на право керування транспортними засобами (ТЗ) відповідної категорії, а снігоочисником, змонтованим на базі тракторів, — осіб, що мають посвідчення на право управління ним і яких медична комісія визнала придатними для цієї роботи.
1.4. Машиніст, якого приймають на роботу, проходить вступний інструктаж із охорони праці, виробничої санітарії, пожежної безпеки, прийомів і способів надання домедичної допомоги потерпілим. Працівник ознайомлюється під розпис з умовами праці, правами та пільгами за роботу в шкідливих і небезпечних умовах праці, правилами поведінки під час аварій.
До початку роботи безпосередньо на робочому місці машиніст проходить первинний інструктаж із безпечних прийомів виконання робіт.
Результати вступного інструктажу та інструктажу на робочому місці фіксують у Журналі реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці та Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці.
1.5. Машиніст снігоочисника після первинного інструктажу на робочому місці протягом 2—15 змін, залежно від стажу, досвіду й характеру роботи, проходить стажування під керівництвом досвідченого кваліфікованого машиніста снігоочисника, якого керівник призначає наказом (розпорядженням) по підприємству.
1.6. Повторний інструктаж із правил та прийомів безпечного ведення робіт і охорони праці машиніст снігоочисника проходить:
- періодично, не рідше ніж раз на квартал;
- у разі незадовільних знань з охорони праці — не пізніше ніж у місячний строк;
- у зв’язку з випадком травматизму або порушенням вимог охорони праці, що не призвели до травми.
1.7. Машиніст снігоочисника повинен працювати в спецодязі й спецвзутті, передбачених Типовими галузевими нормами, — комбінезоні бавовняному, рукавицях комбінованих двопалих. На зовнішніх роботах взимку — у куртці й брюках бавовняних на утеплювальній прокладці та сигнальному жилеті.
1.8. Інструмент і пристрої використовувати тільки за призначенням.
1.9. Заборонено виконувати роботу в нетверезому стані.
1.10. Автомобільні снігоочисники всіх типів повинні мати:
- вдень — червоні прапорці, встановлені на капоті або задньому борту кузова;
- вночі — прожектор на кабіні та червоний ліхтар на лівому верхньому кутку заднього борту або на капоті автономного двигуна.
1.11. Заборонено працювати снігоочиснику на ділянках доріг з ухилом, що перевищує 10°, без ланцюгів на колесах.
1.12. Снігоочисник повинен бути у справному стані та мати діючий сигнальний пристрій, гальма, протипожежні засоби, освітлення, комплект справного інструменту, обладнання і пристроїв для роботи — підйомники, башмаки, упори тощо.
Заборонено працювати на несправних машинах.
1.13. Обтиральні матеріали на машині зберігати у закритих металевих ящиках.
1.14. Заборонено зберігати на машині бензин та інші легкозаймисті речовини.
1.15. У разі несправності паливної системи заборонено заливати бензин в карбюратор шлангом безпосередньо з ємності або іншим способом.
1.16. Під час роботи на автодорозі дотримувати вимог Правил дорожнього руху України, цієї інструкції, а також вживати заходів щодо запобігання і усунення аварійних ситуацій.
1.17. Щоб полегшити запуск двигуна в зимовий період, у системі охолодження використовувати рідини з низькою температурою замерзання — антифриз.
При використанні антифризу дотримувати вимог безпеки згідно з Правилами охорони праці на автомобільному транспорті.
Дізнайтеся, як проводити Інструктажі водіїв колісних транспортних засобів
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Перед виїздом на лінію перевірити технічний стан снігоочисника, який повинен гарантувати безпеку руху та безперебійну роботу. Звернути особливу увагу:
- на справний стан гальм, рульового управління, приладів освітлення;
- заправку паливом, мастилом і водою;
- тиск повітря в автошинах відповідно до норм;
- стан ресор;
- кріплення редуктора й коробки відбору потужності;
- кріплення картера й наявність у ньому мастила;
- роботу щітки й спрацювання її ворсу;
- дію системи гідравлічного управління підняттям відвалу й щітки;
- спрацювання і кріплення ножів на відвалі;
- стан пружин штовхаючих штанг.
2.2. Заправляти машину паливом двигуні, що не працює. При заправці заборонено палити й користуватися відкритим вогнем.
2.3. Перед пуском двигуна машину загальмувати. При цьому важіль коробки передач повинен бути в нейтральному положенні.
2.4. Пускати двигун за допомогою стартера.
2.5. При пуску двигуна пусковим держаком дотримувати таких правил:
- пусковий держак повертати знизу вгору;
- не брати держак в обхват;
- не застосовувати важелів і підсилювачів, що діють на пусковий держак або храповик колінчастого вала.
2.6. У разі випробування гальм на ходу снігоочисника дотримувати таких вимог:
- площадка має бути рівною, з твердим покриттям, без вибоїн і схилів;
- розміри площадки повинні виключати можливість наїзду машини в разі несправності гальм на людей, будівлі тощо;
- заборонено перебувати стороннім особам у кабіні машини, на підніжці.
2.7. При роботі машини на етилованому бензині дотримувати таких правил:
- заправляти й перекачувати етилований бензин механізованим способом, стоячи з навітряного боку машини;
- заборонено заправляти відрами, переносити етилований бензин у відкритій тарі, а також засмоктувати його ротом через шланг;
- сифонувати й продувати бензосистему тільки насосом.
2.8. Снігоочисник, який працює на етилованому бензині, повинен мати ущільнену бензосистему, що виключає підтікання палива з бака, бензопроводу, відстійника, бензонасоса.
2.9. Заборонено експлуатувати машину, що працює на етилованому бензині, до кабіни якої потрапляють вихлопні гази.
У разі появи запаху бензину під час роботи, машину негайно зупинити, виявити причину появи запаху та усунути несправності.
2.10. Приступаючи до роботи, машиніст повинен:
- одержати подорожній лист, перевірити правильність його заповнення і розписатися в ньому;
- одержати потрібний інвентар відповідно до умов роботи;
- ознайомитися з характером роботи й дорожніми умовами, метеорологічним прогнозом на день;
- якщо маршрут незнайомий, одержати потрібні роз’яснення.
Воєнний стан: як організувати роботу працівників
3. Вимоги безпеки під час роботи
3.1. При роботі на лінії машиніст снігоочисника повинен:
- вибирати швидкість руху з урахуванням дорожніх умов, видимості, оглядовості, інтенсивності та характеру руху транспортних засобів і пішоходів;
- наближаючись до перехрестя, переїзду та інших перешкод, а також при їзді під час ожеледі або по мокрій і слизькій дорозі, різко не гальмувати, щоб уникнути занесення.
3.2. При ремонті снігоочисника на лінії дотримувати застережливих заходів:
- з’їхати на обочину дороги;
- при поганій видимості включити заднє світло;
- виключити двигун;
- загальмувати машину ручним гальмом;
- підкласти під колеса упори.
3.3. Під час роботи та обслуговування снігоочисника заборонено:
- вести роботи під відвалом або безпосередньо близько від нього, коли він перебуває в піднятому положенні, без спеціальної підставки, яка виключає довільне опускання відвалу;
- працювати на машині без захисного кожуха ланцюга привода щітки й змащувати приводний ланцюг при обертанні щітки;
- очищати ворс руками без рукавиць;
- перебувати будь-кому біля відвалу при його опусканні;
- перебувати стороннім особам поблизу зони машин, що працюють.
Регулювати щітку й кріпити окремі її деталі потрібно при непрацюючій щітці, відключеній трансмісії і виключеному двигуні.
3.4. Снігоочисний відвал і щітка повинні мати справні гідравлічні підйомники та пристрої, які фіксують їх у піднятому (транспортному) положенні.
Заборонено працювати на снігоочиснику, якщо підйомники й пристрої несправні.
3.5. Під час руху снігоочисників в одному напрямі відстань між ними має бути не менше ніж 15 м.
3.6. Під час роботи на снігоочиснику в сонячну погоду користуватися світлозахисними окулярами.
3.7. На роторному снігоочиснику при русі під час снігоочищення додержуватись відстані від краю заднього колеса до бровки земляного полотна або елементів обстановки дороги не менше ніж 1 м.
3.8. Якщо під час роботи на лінії виявлені несправності в гідропідйомнику відвала або щітки, при яких вони не піднімаються в транспортне положення, викликати механіка, щоб усунути несправності.
Якщо надати технічну допомогу на лінії неможливо, вести снігоочисник у гараж, при опущеній щітці, зі швидкістю не вище ніж 12 км/год.
3.9. Несправні машини буксирувати тільки машинами технічної допомоги, обладнаними буксирними пристроями.
3.10. Під час буксирування несправних машин дотримувати таких правил:
- буксирувана машина повинна мати справні гальма, а у разі їх несправності буксирувати машину на жорсткому зчепленні;
- машину з несправним переднім мостом і рульовим управлінням перевозити на платформі іншої машини;
- буксир має бути закріплений за спеціальні гаки, буксирні пристрої або раму машини. Заборонено приєднувати буксир до передньої осі автомобіля;
- водій, що сидить за кермом буксирної машини, повинен вести її плавно, без різких прискорень, гальмувань, поворотів. Перед початком гальмування або перед зупинкою водій повинен дати попереджувальний сигнал;
- водій, який сидить за кермом буксирної машини, повинен стежити за тим, щоб буксир був весь час натягнутий. Це запобігає обриву буксира;
- на буксируваній машині може перебувати тільки водій;
- буксирувана машина повинна мати справний звуковий сигнал;
- приєднувати буксирувану машину за допомогою металевої штанги, міцного стального каната або ланцюга потрібної довжини з кольоровим прапорцем посередині;
- довжина гнучкого зчеплення повинна бути 4—6 м, а сполучна ланка жорсткого зчеплення — не більше ніж 4 м;
- у темну пору доби канат, ланцюг або штанга під час буксирування машини мають бути добре освітлені фарами буксируваної машини.
Заборонено буксирувати несправну машину за допомогою вірьовок, дроту.
3.11. Снігоочисники, які направляють на пости технічного обслуговування або ремонту, очистити від бруду, снігу й вимити.
Переохолодження та відмороження: як надати домедичну допомогу
3.12. Технічне обслуговування і ремонт снігоочисників проводити в призначених місцях (постах), обладнаних потрібними пристроями (оглядовою ямою, підйомником, естакадою, поворотним стендом тощо), а також приладами, пристроями, інвентарем та інструментом.
3.13. Заборонено виконувати технічне обслуговування і ремонт снігоочисника при двигуні, що працює, крім регулювання двигуна й гальм.
3.14. Під час зупинки снігоочисника на посту технічного обслуговування або ремонту на рульове колесо навішувати табличку: «Двигун не пускати — працюють люди».
Під час обслуговування машини на підйомнику (гідравлічному, електромеханічному) заблокувати підйомник стопорним пальцем або штангою, встановити на механізмі управління підйомником табличку з написом: «Не торкати — під машиною працюють люди!»
3.15. Якщо при ремонті потрібно зняти колеса, то необхідно поставити під машину інвентарні підставки, а під колеса — упори (башмаки).
Заборонено виконувати будь-які роботи на машині зі знятими колесами, вивішеними тільки на домкратах.
Заборонено під вивішений автомобіль підкладати диски коліс, дошки, цеглу та інші предмети.
3.16. Якщо зняття окремих агрегатів і деталей пов’язане з великим фізичним напруженням або незручностями для роботи, застосовувати пристрої (знімачі), які гарантують безпеку цієї роботи.
3.17. Знімати, транспортувати й встановлювати окремі агрегати машини (двигун, коробку передач, задній міст, щітку, відвал тощо) слід за допомогою підйомно-транспортних механізмів, обладнаних пристроями (захватами), які гарантують безпеку роботи.
3.18. Заборонено користуватися несправним інструментом і пристроями.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Після повернення з лінії разом з механіком оглянути снігоочисну машину, виявлені несправності усунути.
4.2. Якщо снігоочисник технічно справний, провести щоденне технічне обслуговування і підготовлену машину поставити в зону стоянки.
4.3. Після закінчення роботи:
- зупинити двигун і виключити вал відбору потужності;
- повернути кожух ротора в крайнє положення;
- при повній зупинці валів підняти робочий орган у транспортне положення і поставити фіксуючі пальці;
- виключити гідронасос.
4.4. При безгаражному зберіганні в зимовий час злити воду з системи охолодження, затягнути ручне гальмо.
4.5. Заборонено залишатися на ніч у закритій машині, у якої працює двигун.
4.6. Після закінчення роботи зняти спецодяг, повісити його у спеціально відведену шафу. Вимити руки та обличчя теплою водою з милом або прийняти душ.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. Якщо в снігоочиснику виявили несправність, яка загрожує безпеці руху й збереженню машини, вжити заходів, щоб усунути пошкодження. Якщо це неможливо — їхати в гараж, при цьому дотримувати потрібних застережних заходів.
5.2. У разі, якщо загорілось паливо, перекрити паливний кран, зупинити двигун, відкрити капот, коли він закритий, і спрямувати струмінь пінного або вуглекислотного вогнегасника на джерело горіння. За відсутності вогнегасника накинути брезент, повсть або закидати місце горіння піском. Заборонено гасити паливо, яке горить, водою.
5.3. У разі нещасного випадку машиніст повинен вміти надати потерпілому першу домедичну допомогу, а за невідкладних випадків — викликати швидку медичну допомогу.
5.4. Якщо машиніст снігоочисника потрапив у метеорологічні умови, небезпечні для життя і здоров’я, негайно припинити роботу, повідомити про це керівництво радіозв’язком.