Чи може служба охорони праці складатись з одного працівника
На підприємстві з 50 і більше працівниками роботодавець створює служба охорони праці (СОП) відповідно до Типового положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 15.11.2004 № 255 (далі — Типове положення).
Типове положення не регламентує кількість працівників у відділі охорони праці.
Структура і чисельність СОП
Структура і чисельність СОП залежить від специфіки виробництва, виду діяльності та чисельності працівників підприємства (п. 1.2 Типового положення). Однак не існує нормативно-правового акта, на підставі якого можна було б розрахувати чисельність СОП.
З одного боку, роботодавець має право самостійно визначати організаційну структуру, встановлювати кількість працівників і штатний розпис (ст. 64 Господарського кодексу України). Із другого — він повинен забезпечити здорові й безпечні умови праці та дієвий контроль за виконанням вимог нормативно-правових актів з охорони праці.
Роботодавець має обрати будь-яку методику розрахунку чисельності працівників служби охорони праці, яка враховуватиме згадані критерії. Адже від цього залежить ефективність роботи СОП та її можливість у повному обсязі виконувати покладені на неї функції і завдання.
Отже, законодавство не забороняє одному працівнику виконувати функції СОП.
Що потрібно врахувати роботодавцю
Радимо роботодавцю комплектувати СОП спеціалістами з повною вищою освітою відповідного напряму підготовки. Такі спеціалісти повинні мати стаж роботи:
- інженер з охорони праці — без вимог до стажу;
- інженер з охорони праці ІІ категорії — не менше ніж рік;
- інженер з охорони праці І категорії — не менше ніж два роки;
- провідний інженер з охорони праці — не менше ніж два роки;
- начальник відділу охорони праці — не менше ніж два роки.
Підстава — Випуск 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Мінпраці від 29.12.2004 № 336.